نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 62
بيان شده و
با آيات گذشته كه اشاره به مساله تبليغ مشركان داشت نيز تناسب دارد.
در نخستين
آيه مورد بحث اشاره به سه قسمت از وظائف رهبران و مبلغان- به صورت خطاب به پيامبر
ص- شده، در آغاز مىگويد:" در طرز رفتار با مردم سختگير مباش و با آنها مدارا
كن، عذرشان را بپذير، و بيش از آنچه قدرت دارند از آنها مخواه" (خُذِ
الْعَفْوَ).
"
عفو" گاهى به معنى مقدار اضافى چيزى آمده، و گاهى به معنى حد وسط و ميانه، و
گاه به معنى قبول عذر خطاكار و بخشيدن او، و گاه به معنى آسان گرفتن كارها.
قرائن آيات
نشان مىدهد كه آيه فوق ارتباط با مسائل مالى و گرفتن مقدار اضافى از اموال مردم
كه بعضى از مفسران گفتهاند ندارد، بلكه مفهوم مناسب، همان" آسان گرفتن"
و" گذشت" و" انتخاب حد وسط و ميانه" است
[1] بديهى است اگر رهبر و مبلغ، شخص سختگيرى باشد به زودى جمعيت از
اطراف او پراكنده مىشوند، و نفوذ خود را در قلوب از دست خواهد داد، همانطور كه
قرآن مجيد مىگويد: وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ
لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ:
اگر سختگير و
بد اخلاق و سنگدل بودى به طور مسلم از گرد تو پراكنده مىشدند"
[2] سپس دومين دستور را به اين صورت مىدهد:" مردم را به كارهاى
نيك و آنچه را عقل و خرد، شايسته مىشناسد و خداوند آن را نيك معرفى كرده، دستور
ده" (وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ).
اشاره به
اينكه ترك سختگيرى مفهومش مجامله كارى نيست، بلكه بايد
[1] براى توضيح بيشتر در باره معنى"
عفو" به جلد دوم تفسير نمونه صفحه 80 مراجعه شود.