نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 449
خير مىكنند، گويى كسى به اجبار دست آنها را گرفته و كشانكشان به سوى كار خير
مىبرد.
بديهى است اعمال گروه نخست چون از عشق خدا سر مىزند و با دلسوزى توأم است همه
آداب و مقرراتش رعايت مىگردد، ولى اعمال گروه دوم چون از روى كراهت و بىميلى است
ناقص و دست و پا شكسته و بيروح است، بنا بر اين انگيزههاى متفاوت آنها دو شكل
متفاوت به اعمالشان مىدهد.
***
در آخرين آيه روى سخن را به پيامبر كرده مىگويد:" فزونى اموال و
اولاد آنها نبايد تو را در شگفتى فرو برد" و فكر كنى كه آنها با اينكه
منافقند چگونه مشمول اينهمه مواهب الهى واقع شدهاند (فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ).
چرا كه اينها به ظاهر براى آنها نعمت است اما در حقيقت" خدا مىخواهد به
اين وسيله آنان را در زندگى دنيا معذب كند، و به خاطر دلبستگى فوق العاده به اين
امور در حال كفر و بى ايمانى بميرند" (إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي
الْحَياةِ الدُّنْيا وَ تَزْهَقَ أَنْفُسُهُمْ وَ هُمْ كافِرُونَ).
در واقع آنها از دو راه به وسيله اين اموال و اولاد (نيروى اقتصادى و انسانى)
معذب مىشوند: نخست اينكه اين گونه افراد معمولا فرزندانى ناصالح و اموالى بى بركت
دارند كه مايه درد و رنجشان در زندگى دنيا است، شب و روز بايد براى فرزندانى كه
مايه ننگ و ناراحتى هستند، تلاش كنند، و براى حفظ اموالى كه از طريق گناه بدست
آوردهاند جان بكنند، و از طرف ديگر چون به اين اموال و فرزندان بالآخره دلبستگى
دارند و به سراى وسيع و پر نعمت آخرت و جهان پس از مرگ ايمان ندارند چشمپوشى از
اينهمه اموال بر ايشان مشكل است تا آنجا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 449