نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 395
در كتاب" امالى"" شيخ" از پيامبر نيز همين مضمون نقل شده
است كه" هر كس زكات مال خود را بپردازد باقيمانده آن كنز نيست [1] ولى روايات
ديگرى در منابع اسلامى مشاهده مىكنيم كه مضمون آن با تفسير فوق ظاهرا و در بدو
نظر سازگار نيست، از جمله حديثى است كه در" مجمع البيان" از على ع نقل
شده كه فرمود:"
ما زاد على اربعة آلاف فهو كنز ادى زكاته او لم يودها و ما دونها فهى نفقة فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَلِيمٍ
"" هر چه از چهار هزار (درهم)- كه ظاهرا اشاره به مخارج يك سال است-
بيشتر باشد" كنز" است خواه زكاتش را بپردازند يا نه، و آنچه كمتر از آن
باشد نفقه و هزينه زندگى محسوب مىشود، بنا بر اين ثروتاندوزان را به عذاب دردناك
بشارت ده" [2] و در
كتاب" كافى" از" معاذ بن كثير" چنين نقل شده كه مىگويد از
امام صادق ع شنيدم مىگفت:" شيعيان ما فعلا آزادند كه از آنچه در دست دارند
در راه خير انفاق كنند (و باقيمانده براى آنها حلال است) اما هنگامى كه"
قائم" ما قيام كند تمام كنزها و ثروتهاى اندوخته را تحريم خواهد كرد تا همه
را نزد او آرند و از آن در برابر دشمنان كمك گيرد و اين مفهوم كلام خداست كه در
كتابش فرموده" وَ الَّذِينَ
يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ ..." [3] در شرح
حال" ابو ذر" نيز كرارا و در بسيارى از كتب اين مطلب نقل شده است كه او
آيه فوق را در برابر معاويه در شام هر صبح و شام مىخواند و با صداى بلند فرياد
مىزد:" بشر اهل الكنوز بكى فى الجباه و كى بالجنوب و كى بالظهور ابدا حتى
يتردد الحر فى اجوافهم":" به گنجاندوزان بشارت ده