نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 209
بدون اينكه
كمترين انديشهاى در آن كنند، و نيز بسيارند كسانى كه به جاى بررسى علل و عوامل
اصلى و زيربنايى حيات و مرگ ملتها، گناه را به گردن عوامل كم اهميت كه نقش اساسى
را به عهده ندارند و يا عوامل موهوم و خرافى و خيالى مىاندازند.
بسيارى تمام
علت بدبختى خود را به بيگانگان و سياستهاى مخرب آنها نسبت مىدهند و عدهاى همه
اين حوادث را مولود گردش موافق و مخالف افلاك مىپندارند سرانجام عدهاى دست به
دامن قضا و قدر- به مفهوم تحريف يافتهاش- و يا شانس و طالع و اقبال مىزنند و همه
حوادث تلخ و شيرين را از اين طريق توجيه مىكنند.
همه اينها
براى اين است كه از درك علل واقعى وحشت دارند.
قرآن در آيات
فوق انگشت روى نقطه اصلى" دردها" و" درمانها" و عوامل پيروزى
و شكست گذارده، و مىگويد: براى يافتن عامل اصلى لازم نيست آسمانها و زمينها را
جستجو كنيد و يا به دنبال عوامل موهوم و پندارى راه بيفتيد بلكه كافى است تنها در
وجود، در فكر و روحيه و اخلاق خود، و در نظامات اجتماعى خودتان جستجو كنيد، هر چه
هست در اينجا است!.
ملتهايى كه
فكر و انديشه خود را به كار انداختند، دست اتحاد و برادرى بهم دادند، سعى و تلاش و
اراده و تصميم نيرومند داشتند، و به هنگام لزوم، جانبازى و فداكارى كردند و قربانى
دادند، به طور قطع پيروز شدند، اما هنگامى كه ركود و سستى و تنبلى جاى سعى و كوشش
را گرفت، غفلت و بيخبرى به جاى آگاهى و ترديد، و دودلى به جاى تصميم، محافظه كارى
به جاى شهامت، نفاق و تفرقه به جاى اتحاد، تنپرورى و خودخواهى به جاى فداكارى، و
تظاهر و رياكارى به جاى اخلاص و ايمان نشست، سقوط و نكبت آغاز شد.