نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 189
منظور
از" حيات" و" هلاكت" در اينجا همان" هدايت" و"
گمراهى" است، زيرا روز بدر كه نام ديگرش" يوم الفرقان" است به
روشنى تقويت مسلمانان را با يارى خداوند به همه نشان داد و ثابت كرد كه اين گروه
با خدا راهى دارند و حق با آنهاست.
و در پايان
مىگويد" خداوند شنوا و داناست" (وَ إِنَّ
اللَّهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ).
فرياد
استغاثه شما را شنيد و از نياتتان با خبر بود و به همين دليل شما را يارى كرد تا
بر دشمن پيروز شديد.
***
تمام
قرائن نشان مىدهد كه لا اقل عدهاى از مسلمانان اگر از چگونگى قدرت و سپاه دشمن
با خبر بودند تن به اين در گيرى نمىدادند، هر چند گروه ديگرى از مؤمنان مخلص در
برابر همه حوادث تسليم اراده پيامبر ص بودند، به همين دليل خداوند جريانهايى پيش
آورد كه هر دو گروه خواه ناخواه در برابر دشمن قرار گيرند و تن به اين پيكار
سرنوشتساز در دهند.
از جمله
اينكه پيامبر ص قبلا صحنهاى از نبرد را در خواب ديد كه تعداد كمى از دشمنان در
مقابل مسلمانان حاضر شدهاند و اين اشاره و بشارتى به پيروزى بود عين اين خواب را
براى مسلمانان نقل كرد و موجب تقويت روحيه و اراده آنها در پيشروى كردن به سوى
ميدان بدر گرديد.
البته پيامبر
ص اين خواب را درست ديده بود، زيرا نيرو و نفرات دشمن اگر چه در ظاهر بسيار زيادتر
بود، ولى در باطن اندك و ضعيف و ناتوان بودند، و مىدانيم خوابها معمولا جنبه
اشاره و تعبير دارند، و در يك خواب صحيح چهره باطنى مسئله خودنمايى مىكند.
اين خواب را
پيامبر ص براى مسلمانان شرح داد، ولى بالآخره اين سؤال
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 189