نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 177
و در حديث
وارد شده كه گروگان در اختيار كسى است كه آن را به گرو گرفته، غنيمت و منافعش براى
اوست و غرامت و زيانش نيز متوجه اوست و نيز غنم به معنى زيادى و نمو و اضافه قيمت
است، و فلان چيز را به غنيمت گرفت يعنى به او دسترسى پيدا كرد." و در
كتاب" تاج العروس" جلد نهم مىخوانيم" و الغنم الفوز بالشيء بلا
مشقة":" غنيمت آن است كه انسان بدون زحمت به چيزى دست يابد".
در
كتاب" قاموس" نيز غنيمت بهمان معنى فوق ذكر شده است.
و در
كتاب" مفردات راغب" مىخوانيم غنيمت از ريشه" غنم" به
معنى" گوسفند" گرفته شده و سپس مىگويد" ثم استعملوا فى كل مظفور
به من جهة العدى و غيره" يعنى:" سپس در هر چيزى كه انسان از دشمن و يا
غير دشمن به دست مىآورد به كار رفته است" حتى كسانى كه يكى از معانى غنيمت
را غنائم جنگى ذكر كردهاند انكار نمىكنند كه معنى اصلى آن معنى وسيعى است كه به
هر گونه خيرى كه انسان بدون مشقت به آن دست يابد گفته مىشود.
در استعمالات
معمولى نيز" غنيمت" در برابر" غرامت" ذكر مىشود، همان طور كه
معنى" غرامت" معنى وسيعى است و هر گونه غرامت را شامل مىشود"
غنيمت" نيز معنى وسيعى دارد و به هر گونه در آمد قابل ملاحظهاى گفته مىشود
اين كلمه" در نهج البلاغه" در موارد زيادى به همين معنى آمده است، در خطبه
76 مىخوانيم" اغتنم المهل":" فرصتها و مهلتها را غنيمت
بشماريد".
و در خطبه
120 مىفرمايد"
من اخذها
لحق و غنم
":"
كسى كه به آئين خدا عمل كند به سر منزل مقصود مىرسد و بهره مىبرد" در نامه
53 به مالك اشتر مىفرمايد:"
و لا تكونن
عليهم سبعا ضاريا تغتنم اكلهم
": در
برابر مردم مصر همچون حيوان درندهاى مباش كه خوردن آنها را غنيمت و در آمدى براى
خود فرض كنى".
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 177