نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 176
اتفاق تمام
مسلمانان اعم از شيعه و سنى است ذكرى به ميان نيامده است، و هيچكس را نمىيابيم كه
بگويد چون نماز آيات در قرآن ذكر نشده و تنها در سنت پيامبر آمده نبايد به آن عمل
كرد، و يا اينكه چون در قرآن به بعضى از غسلها اشاره شده و سخن از ديگر غسلها به
ميان نيامده است بايد از آن صرف نظر كرد، اين منطقى است كه هيچ مسلمانى آن را
نمىپذيرد.
بنا بر اين
هيچ اشكالى ندارد كه قرآن تنها قسمتى از موارد خمس را بيان كرده باشد و بقيه را
موكول به سنت نمايد و نظير اين مسئله در فقه اسلام بسيار زياد است.
ولى با اين
حال بايد ببينيم كه" غنيمت" در لغت و در نظر عرف چه معنى مىدهد؟! آيا
راستى منحصر به غنائم جنگى است و يا هر گونه در آمدى را شامل مىشود؟
آنچه از كتب
لغت استفاده مىشود، اين است كه در ريشه معنى لغوى اين كلمه عنوان جنگ و آنچه از
دشمن به دست مىآيد، نيفتاده است، بلكه هر در آمدى را شامل مىشود، به عنوان شاهد
به چند قسمت از كتب معروف و مشهور لغت كه مورد استناد دانشمندان و ادباى عرب است
اشاره مىكنيم:
در كتاب"
لسان العرب" جلد دوازدهم مىخوانيم" و الغنم الفوز بالشىء من غير مشقة
... و الغنم، الغنيمة و المغنم الفيء ... و فى الحديث الرهن لمن رهنه له غنمه و
عليه غرمه، غنمه زيادته و نمائه و فاضل قيمته ... و غنم الشيء فاز به ...
:" غنم
يعنى دسترسى يافتن به چيزى بدون مشقت، و" غنم" و" غنيمت"
و" مغنم" به معنى فىء است (فىء را نيز در لغت به معنى چيزهايى كه بدون
زحمت به انسان مىرسد ذكر كردهاند ...)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 176