نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 16
همچنين از
امام باقر ع روايت شده كه فرمود:
الاصل فى
ذلك بلعم، ثم ضربه اللَّه مثلا لكل مؤثر هواه على هدى اللَّه من اهل القبلة
: يعنى اصل
آيه در باره بلعم است، سپس خداوند آن را به عنوان يك مثال در باره كسانى كه هوا-
پرستى را بر خدا پرستى و هدايت الهى در اين امت مقدم بشمرند، بيان كرده
[1]
***
اصولا كمتر خطرى در جوامع انسانى به اندازه خطر" دانشمندانى
است كه علم و دانش خود را در اختيار فراعنه و جباران عصر خود قرار مىدهند و در
اثر هوا پرستى و تمايل به زرق و برق جهان ماده (و اخلاد الى الارض) همه سرمايههاى
فكرى خود را در اختيار طاغوتها مىگذارند، و آنها نيز براى تحميق مردم عوام از
وجود اينگونه افراد حد اكثر استفاده را مىكنند.
اين موضوع
اختصاص به زمان موسى ع يا ساير پيامبران نداشته، بعد از عصر پيامبر اسلام ص و تا
به امروز نيز ادامه دارد كه" بلعم باعوراها" و" بو راهبها" و
امية بن ابى الصلتها" علم و دانش و نفوذ اجتماعى خود را در برابر درهم و
دينار يا مقام و يا به خاطر انگيزه حسد در اختيار گروههاى منافق و دشمنان حق و
فراعنه و بنى اميهها و بنى عباسها و طاغوتها داده و مىدهند.
اين گروه از
دانشمندان نشانههايى دارند كه در آيات فوق بيان شده و به وسيله آن مىتوان آنها
را شناخت، آنها هواپرستانى هستند كه خداى خود را فراموش كردهاند، آنها همتهايى
پست دارند كه به جاى توجه به شخصيت برتر و مقام والا در پيشگاه خدا و خلق خدا به
پستى مىگرايند، و به خاطر همين دونهمتى همه چيز خود را از دست مىدهند، آنها تحت
وسوسههاى شديد شيطان قرار دارند و به آسانى قابل خريد و فروشند آنها همانند سگهاى
بيمارى هستند كه هرگز سيراب نمىگردند و روى اين جهات مسير حق را رها كرده، در
بيراههها سرگردان