نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 15
داد، تا آنجا
كه در صف مخالفان موسى ع قرار گرفت [1]
اما اينكه بعضى احتمال دادهاند شخص" امية بن ابى الصلت" همان شاعر
معروف زمان جاهليت است كه نخست بر اثر آگاهى از كتب آسمانى پيشين در انتظار ظهور
آخرين پيامبر بود، ولى كم كم به اين فكر فرو رفت كه ممكن است پيامبر خودش باشد و
به همين دليل پس از بعثت پيامبر اسلام ص نسبت به او حسد ورزيد و بناى مخالفت را
گذاشت.
و يا اينكه
منظور" ابو عامر" راهب معروف است كه در زمان جاهليت، مردم را نويد به
ظهور پيامبر اسلام ص مىداد، اما پس از ظهور پيامبر، راه مخالفت را پيش گرفت، هر
دو احتمال بسيار بعيد به نظر مىرسد.
زيرا
جمله" و اتل" و كلمه" نبا" و جمله"
فَاقْصُصِ الْقَصَصَ" نشان مىدهد كه اين جريان مربوط به افراد
معاصر پيامبر ص نبوده بلكه از سر گذشت اقوام پيشين است، به علاوه سوره اعراف از
سورههايى است كه در مكه نازل شده و داستان" ابو عامر"،"
راهب" و" امية بن صلت" مربوط به" مدينه" است.
ولى از آنجا
كه افرادى همانند" بلعم" در عصر و زمان پيامبر ص همانند" ابو
عامر" و" امية بن ابى الصلت" وجود داشتهاند، مفهوم آيات بر آنها
تطبيق شده است، همانگونه كه بر افراد مشابه او در هر عصر و زمان نيز منطبق خواهد
شد و گر نه اصل داستان مربوط به غير" بلعم" نيست.
در
تفسير" المنار" از پيامبر اسلام ص چنين نقل شده كه مثل بلعم بن باعورا
در بنى اسرائيل همانند امية بن ابى الصلت در اين امت است [2]
[1] در تورات كنونى نيز شرح ماجراى" بلعم
باعورا" آمده است، ولى تفاوت اين است كه تورات او را از انحراف، سرانجام
تبرئه مىكند، براى اطلاع بيشتر به باب 22 سفر اعداد مراجعه شود.