نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 141
و بيراهه را
شاهراه.
در اينجا ديد
و درك نيرومندى لازم است و نورانيت و روشنبينى فوق العاده.
آيه فوق
مىگويد: اين ديد و درك ثمره درخت تقوى است اما چگونه تقوى و پرهيز از گناه و هوى
و هوسهاى سركش به انسان چنين ديد و دركى مىدهد شايد براى بعضى مبهم باشد اما كمى
دقت پيوند ميان اين دو را روشن مىسازد.
توضيح
اينكه:" اولا" نيروى عقل انسان به قدر كافى براى درك حقايق آماده است
ولى پردههايى از حرص و طمع و شهوت و خودبينى و حسد و عشقهاى افراطى به مال و زن
و فرزند و جاه و مقام همچون دود سياهى در مقابل ديده عقل آشكار مىگردد، و يا
مانند غبار غليظى فضاى اطراف را مىپوشاند و پيداست كه در چنين محيط تاريكى انسان
چهره حق و باطل را نمىتواند بنگرد، اما اگر با آب تقوى اين غبار زدوده شود و اين
دود سياه و تاريك از ميان برود ديدن چهره حق آسان است:
به گفته شاعر
جمال يار
ندارد حجاب و پرده ولى
غبار ره بنشان تا نظر توانى كرد
و يا به گفته
شاعر ديگرى:
حقيقت سرايى
است آراسته
هوى و هوس گرد برخاسته
نبينى كه هر
جا كه برخاست گرد
نبيند نظر گرچه بيناست مرد!
و ثانيا
مىدانيم كه هر كمالى در هر جا وجود دارد پرتوى از كمال حق است و هر قدر انسان به
خدا نزديكتر شود پرتو نيرومندترى از آن كمال مطلق در وجود او انعكاس خواهد يافت،
روى اين حساب همه علم و دانشها از علم و دانش او سر چشمه مىگيرد و هر گاه انسان
در پرتو تقوى و پرهيز از گناه و هوى و هوس به او نزديكتر شود و قطره وجود خود را
به اقيانوس بيكران هستى او پيوند دهد سهم بيشترى از آن علم و دانش خواهد گرفت.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 141