نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 137
بنگرد (كه
آيا كسى آن را شنيد يا نه) اين سخن امانت است".
روى اين جهت
آب و خاك اسلام در دست مسلمانان امانت الهى است، فرزندان آنها امانت هستند، و از
همه بالاتر قرآن مجيد و تعليماتش امانت بزرگ پروردگار محسوب مىشود.
بعضى
گفتهاند امانت خدا آئين اوست و امانت پيامبر سنت اوست و امانت مؤمنان اموال و
اسرار آنها مىباشد ولى امانت در آيه فوق همه را شامل مىشود.
بهر حال
خيانت در امانت از منفورترين اعمال و از زشتترين گناهان است، كسى كه در امانت
خيانت مىكند در حقيقت منافق است، چنان كه در حديث از پيامبر نقل شده:"
آية
المنافق ثلاث: اذا حدث كذب، و اذا وعد اخلف، و اذا ائتمن خان، و ان صام و صلى و
زعم انه مسلم
":"
نشانه منافق سه چيز است:
هنگام سخن
دروغ مىگويد، و بهنگامى كه وعده مىدهد تخلف مىكند و بهنگامى كه امانتى نزد او
بگذارند خيانت مىنمايد، چنين كسى منافق است هر چند روزه بگيرد و نماز بخواند و
خود را مسلمان بداند".
اصولا ترك
خيانت در امانت از وظائف و حقوق انسانى است يعنى حتى اگر صاحب امانت مسلمان هم
نباشد نمىتوان در امانت او خيانت كرد.
در پايان آيه
مىگويد: ممكن است از روى اشتباه و بى اطلاعى چيزى را كه خيانت است مرتكب شويد ولى
هرگز آگاهانه اقدام به چنين كارى نكنيد (وَ
أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ) البته اعمالى همچون اعمال" ابو
لبابه" مصداق جهل و اشتباه نيست، بلكه عشق و علاقه به مال و فرزند و حفظ
منافع شخصى گاهى در يك لحظه حساس چشم و گوش انسان را مىبندد و مرتكب خيانت به خدا
و پيامبر مىشود اين در حقيقت خيانت آگاهانه است. ولى مهم اين است كه انسان زود
همچون" ابو لبابه" بيدار شود و گذشته را جبران كند.
***
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 137