نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 433
يعنى تورات را از پيشينيان خود به ارث بردند، اما با اين حال فريفته متاع بى
ارزش اين جهان ماده شدند، حق و هدايت را با منافع مادى خويش معاوضه مىكردند"
(فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا
الْكِتابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى).
" خلف" (بر وزن حرف) چنان كه بعضى از مفسران گفتهاند غالبا به معنى
فرزندان ناصالح است در حالى كه خلف (بر وزن شرف) به معنى فرزند صالح مىآيد [1] سپس اضافه
مىكند: هنگامى كه آنها در كشمكش و جدان از يك سو، و منافع مادى از سوى ديگر قرار
مىگيرند، دست به دامن اميدهاى كاذب زده،" مىگويند ما اين منفعت نقد را
مشروع يا نامشروع به چنگ مىآوريم، خداوند رحيم و مهربان است و بزودى ما را خواهد
بخشيد" (وَ يَقُولُونَ سَيُغْفَرُ لَنا).
اين جمله نشان مىدهد كه آنها بعد از انجام چنين كارى يك نوع پشيمانى زودگذر و
حالت توبه ظاهرى به خود مىگرفتند، ولى بطورى كه قرآن مىگويد:
اين ندامت و پشيمانى آنها به هيچوجه ريشه نداشت به همين دليل" اگر سود
مادى ديگرى همانند آن به دستشان مىآمد، آن را مىگرفتند" (وَ إِنْ يَأْتِهِمْ عَرَضٌ مِثْلُهُ يَأْخُذُوهُ).
" عرض" (بر وزن غرض) به معنى موجود عارضى و كم دوام و ناپايدار است،
و به متاع جهان ماده از اينرو عرض گفتهاند كه معمولا ناپايدار است، روزى به سراغ
انسان مىآيد، آن چنان كه حسابش از دست مىرود، و روزى آن چنان از دسترس انسان دور
مىشود كه در انتظار ذرهاى از آن، آه مىكشد، بعلاوه اصولا همه نعمتهاى اين جهان
ناپايدار و فناپذير است [2]
[1] مجمع البيان و تفسير ابو الفتوح
رازى ذيل آيه مورد بحث.
[2] بايد توجه داشت كه عرض (بر وزن
غرض) با عرض (بر وزن فرض) تفاوت دارد، زيرا آن به معنى هر گونه سرمايه جهان ماده
است و اين به معنى خصوص پول نقد مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 433