نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 410
واقعيتى كه حكايت از روح حقطلبى قرآن دارد، و آن احترام به موقعيت اقليتهاى
صالح است يعنى: چنان نبود كه بنى اسرائيل يكپارچه فاسد و مفسد باشند و اين نژاد
عموما مردمى گمراه و سركش معرفى شوند، بلكه در برابر اكثريت مفسده جو، اقليتى وجود
داشتند صالح و ناهماهنگ با كارهاى اكثريت، قرآن براى اين اقليت صالح اهميت خاصى
قائل شده است و مىگويد:" از قوم موسى ع گروهى هستند كه دعوت به سوى حق
مىكنند و حاكم به حق و عدالتند" (وَ
مِنْ قَوْمِ مُوسى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ).
اين آيه ممكن است اشاره به گروه كوچكى باشد كه تسليم در برابر سامرى و دعوت او
نشدند و همه جا حامى و طرفدار مكتب موسى ع بودند و يا گروههاى صالح ديگرى كه بعد
از موسى ع بروى كار آمدند.
ولى اين معنى با ظاهر آيه چندان سازگار نيست، زيرا" يَهْدُونَ" و" يَعْدِلُونَ" فعل
مضارع است و حد اقل حكايت از زمان حال يعنى عصر نزول قرآن مىكند و وجود چنين
گروهى را در آن زمان اثبات مىنمايد، مگر اينكه كلمه" كان" در تقدير
بگيريم، تا آيه اشاره به زمان گذشته بوده باشد و مىدانيم تقدير گرفتن بدون وجود
قرينه خلاف ظاهر است.
و نيز مىتواند ناظر به اقليتى از يهود كه در عصر پيامبر ص مىزيستند بوده
باشد همانها كه تدريجا و پس از مطالعه كافى روى دعوت پيامبر ص سرانجام اسلام را
پذيرفتند و در جمع مسلمانان راستين و حاميان مخلص درآمدند، اين تفسير با ظاهر آيه
و فعل مضارع كه در آن به كار رفته است هماهنگتر است.
و اينكه در پارهاى از روايات شيعه و اهل سنت وارد شده كه اين آيه اشاره به
گروه كوچكى است از بنى اسرائيل كه در ما وارء چين زندگى دارند، زندگى عادلانه و
توأم با تقوا و خداشناسى و خداپرستى، علاوه بر اينكه با آنچه از وضع جهان آگاهيم
سازگار نيست و تواريخ موجود اين موضوع را تاييد نمىكند،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 410