نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 41
كه نيكوكارند
و آماده پذيرش حق و قبول فرمان خدا.
" و در
آن هر چيز كه مورد نياز بود، و در مسير تكامل انسان اثر داشت، بازگو كرده" (وَ
تَفْصِيلًا لِكُلِّ شَيْءٍ).
" و نيز
اين كتاب، كه بر موسى نازل شد، مايه هدايت و رحمت بود" (وَ
هُدىً وَ رَحْمَةً).
" تمام
اين برنامهها به خاطر آن بود كه در روز رستاخيز و لقاى پروردگار ايمان بياورند، و
با ايمان به معاد، افكار و گفتار و رفتارشان پاك شود" (لَعَلَّهُمْ
بِلِقاءِ رَبِّهِمْ يُؤْمِنُونَ).
ممكن است
گفته شود اگر آئين موسى كامل بوده (آن چنان كه كلمه تماما از آن حكايت دارد) آئين
مسيح و سپس آئين اسلام، چه ضرورتى داشته است؟! ولى بايد توجه داشت كه: هر آئينى
براى زمان خود، آئين جامع و كاملى است، و محال است آئين ناقص از طرف خدا، نازل
گردد، ولى همين آئين كه براى يك زمان كامل بود، ممكن است براى زمانهاى بعد، ناتمام
و نارسا باشد، همانطور كه يك برنامه جامع و كامل براى دوره دبستان، نسبت به دوره
دبيرستان نارسا است، و سر فرستادن پيامبران مختلف با كتب آسمانى متعدد، تا به
آخرين پيامبر ص و آخرين دستور منتهى گردد، نيز همين است، البته هنگامى كه بشر
آمادگى براى دستور نهايى پيدا كرد و دستور نهايى صادر شد، ديگر نيازى به آئين جديد
نيست و درست همانند افراد فارغ التحصيل كه مىتوانند بر اساس معلومات خود به
پيشرفتهاى علمى از طريق مطالعه پيش بروند، پيروان چنين مذهبى نياز به آئين جديد
نخواهند داشت و تحرك كافى را از همان آئين نهايى خواهند گرفت.
و نيز از اين
آيه استفاده مىشود كه مسائل مربوط به قيامت در تورات اصلى به حد كافى بوده است، و
اگر مىبينيم در توراتهاى كنونى، و كتابهاى وابسته
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 41