نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 42
به آن جز در
موارد نادرى اشاره به معاد و رستاخيز نشده است، به نظر مىرسد كه بيشتر به خاطر
تحريف يهود و دنياپرستانى بوده كه مايل بودهاند درباره قيامت كمتر سخن بگويند و
كمتر سخن بشنوند.
البته در
توراتهاى كنونى اشارات مختصرى به مساله قيامت شده است، ولى به اندازهاى كم است كه
بعضى مىخواهند بگويند يهود، اصولا به رستاخيز معتقد نيست ولى اين سخن به مبالغه
شبيهتر است تا به يك واقعيت.
ضمنا بايد
توجه داشت همانطور كه در جلد اول تفسير نمونه (صفحه 156) خاطر نشان ساختيم: منظور
از ملاقات پروردگار كه در آيات قرآن آمده، ملاقات حسى و رؤيت با چشم نيست، بلكه يك
نوع شهود باطنى و ملاقات روحانى است كه بر اثر تكامل انسان در رستاخيز صورت
مىگيرد، و يا مشاهده پاداشها و كيفرهاى او در جهان ديگر است.
***
در آيه
بعد، اشاره به نزول قرآن و تعليمات آن كرده و بحث آيه گذشته را تكميل مىنمايد و
مىگويد:" اين كتابى است كه ما نازل كردهايم، كتابى است با عظمت و پر بركت و
سرچشمه انواع خيرات و نيكيها" (وَ هذا كِتابٌ
أَنْزَلْناهُ مُبارَكٌ) و" چون چنين است به طور كامل
از آن پيروى كنيد، و پرهيزگارى پيشه نمائيد و از مخالفت با آن بپرهيزيد شايد مشمول
رحمت خدا گرديد" (فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا
لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ)
***
در آيه بعد، تمام راههاى فرار و
بهانهجوئيها را به روى مشركان بسته، نخست به آنها مىگويد:" ما اين كتاب
آسمانى را با اين امتيازات نازل كرديم تا نگوئيد كه تنها بر دو طايفه پيشين (يهود
و نصارى) كتاب آسمانى نازل شده، و
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 42