نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 372
فشرده از آن خارج مىشد و از دهان گوساله، صدايى شبيه صداى گاو بيرون مىآمد!
بعضى ديگر مىگويند: گوساله را آن چنان در مسير باد گذارده بود كه بر اثر وزش باد
به دهان او كه به شكل مخصوصى ساخته شده بود، صدايى به گوش مىرسيد.
اما اينكه جمعى از مفسران گفتهاند گوساله سامرى به خاطر مقدارى خاك كه از زير
پاى جبرئيل برداشت و در آن ريخته بود، به صورت گوساله زندهاى درآمد و صداى طبيعى
سرداد، شاهدى در آيات قرآن ندارد، چنان كه به خواست خدا در تفسير آيات سوره طه
خواهد آمد، و كلمه" جسدا" گواه بر اين است كه حيوان زندهاى نبود، زيرا
در تمام مواردى كه اين كلمه در قرآن به كار رفته است به معنى جسم بىجان آمده است [1] از همه اينها
گذشته، بعيد به نظر مىرسد كه خداوند چنين قدرتى به مرد منافقى همچون سامرى بدهد
كه بتواند كارى همانند معجزه موسى ع انجام دهد و جسم بىجانى را جاندار سازد، كارى
كه براى توده مردم مسلما گمراه كننده است و دلائل بطلان آن در نظرشان روشن نيست،
ولى اگر گوساله به شكل يك مجسمه طلايى بوده باشد دلائل بطلان آن روشن است و تنها
مىتواند وسيلهاى براى آزمايش افراد بوده باشد، نه چيز ديگر.
نكته ديگرى كه در اينجا بايد به آن توجه داشت اين است كه سامرى از آنجا كه
مىدانست قوم موسى ع سالها در محروميت به سر مىبردند و به علاوه روح ماديگرى چنان
كه در بسيارى از نسلهاى امروز آنها نيز مىبينيم بر آنها غلبه داشت و براى زر و
زيور احترام خاصى قائل بودند، لذا او گوساله خود را از طلا ساخت، تا توجه شيفتگان
و بردگان را به سوى آن جلب كند.
[1] به آيات 8- سوره انبيا و 34- سوره
ص مراجعه شود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 372