نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 151
صنايع ظريفه، و هنر به معنى واقعى همه مولود اين حس است، با وجود اين چگونه
ممكن است، يك قانون صحيح، اين حس اصيل را در روح انسان خفه كند، و عواقب سوء عدم
اشباع صحيح آن را ناديده بگيرد.
لذا در اسلام: استفاده كردن از زيبائيهاى طبيعت، لباسهاى زيبا و متناسب، به
كار بردن انواع عطرها، و امثال آن، نه تنها مجاز شمرده شده بلكه به آن توصيه و
سفارش نيز شده است، و روايات زيادى در اين زمينه از پيشوايان مذهبى در كتب معتبر
نقل شده است.
به عنوان نمونه در تاريخ زندگى امام حسن مجتبى ع مىخوانيم هنگامى كه به نماز
برمىخاست بهترين لباسهاى خود را مىپوشيد سؤال كردند چرا بهترين لباس خود را
مىپوشيد؟ فرمود:
ان اللَّه جميل يحب الجمال، فاتجمل لربى و هو يقول خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ.
" خداوند زيبا است و زيبايى را دوست دارد و به همين جهت، من لباس زيبا
براى راز و نياز با پروردگارم مىپوشم و هم او دستور داده است كه زينت خود را به
هنگام رفتن به مسجد برگيريد" [1] در حديث ديگرى مىخوانيم كه يكى از زاهدان ريايى به
نام" عباد بن كثير" با" امام صادق" ع روبرو شد، در حالى كه
امام ع لباس نسبتا زيبايى بر تن داشت، به امام گفت: تو از خاندان نبوتى، و پدرت
(على ع) لباس بسيار ساده مىپوشيد چرا چنين لباس جالبى بر تن تو است؟ آيا بهتر
نبود كه لباسى كم اهميتتر از اين مىپوشيدى، امام فرمود: واى بر تو اى عباد!، مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ
وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ:
" چه كسى حرام كرده است زينتهايى را كه خداوند براى بندگانش آفريده و
روزيهاى پاكيزه را"؟ [2] .. و روايات متعدد ديگر.