نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 152
اين تعبير كه خداوند زيبا است و زيبايى را دوست دارد، و يا تعبير به اينكه
خداوند زيبائيها را آفريده، همگى اشاره به اين حقيقت است كه اگر استفاده از هر
گونه زيبايى، ممنوع بود، خداوند هرگز اينها را نمىآفريد، آفرينش زيبائيها در جهان
هستى خود دليل بر اين است كه خالق زيبائيها آن را دوست دارد.
***
ولى مهم اينجاست كه غالبا در اين گونه موضوعات، مردم راه افراط را
مىپويند، و با بهانههاى مختلف رو به تجملپرستى مىآورند، و به همين دليل قرآن
مجيد- همانطور كه گفتيم- بلافاصله بعد از ذكر اين حكم اسلامى از اسراف و زياده روى
و تجاوز از حد، مسلمانان را بر حذر مىدارد، در بيش از بيست مورد در قرآن مجيد به
مساله اسراف اشاره شده و از آن نكوهش گرديده است (درباره اسراف در ذيل آيات متناسب
مشروحا سخن خواهيم گفت).
به هر حال روش قرآن و اسلام در اين مورد، روش موزون و معتدلى است كه نه جمود
دارد و تمايلات زيباپسندى روح انسان را در هم مىكوبد، و نه بر اعمال مسرفان و
تجملپرستان و شكمخواران صحه مىگذارد، مخصوصا در جوامعى كه افراد محروم و بينوا
وجود داشته باشد حتى از زينتهاى معتدل نيز نهى مىكند، و لذا مىبينيم در بعضى از
روايات هنگامى كه از بعضى امامان سؤال مىكردند چرا لباس فاخر پوشيدهايد در حالى
كه جد شما على ع چنين لباسى در تن نمىكرد؟ در پاسخ مىفرمودند مردم آن زمان در
شدت و فشار بودند و مىبايست چنين شود، اما مردم زمان ما زندگى مرفهترى دارند و
در چنين شرائطى استفاده از اين زينتها (در حدود معقول) مانعى ندارد.
يك دستور مهم بهداشتى
جمله" كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا":" بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد" كه در
آيه فوق آمده است، گرچه بسيار ساده به نظر مىرسد، اما امروز
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 152