نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 14
و به همين
دليل نيز تحريم شده است.
بنا بر اين
نبايد انتظار داشت كه گوشتهاى حرام، هميشه داراى زيانهاى بهداشتى باشد، بلكه گاهى
به خاطر زيانهاى معنوى و اخلاقيش تحريم شده است، و از اينجا روشن مىشود كه شرائط
ذبح اسلامى نيز بر دو گونه است، بعضى مانند بريدن رگهاى چهارگانه و بيرون ريختن
خون حيوان، جنبه بهداشتى دارد، و بعضى مانند رو به قبله بودن و گفتن" بسم
اللَّه" و ذبح به وسيله مسلمان، جنبه معنوى.
در پايان آيه
كسانى را كه از روى ناچارى و اضطرار، و نيافتن هيچ غذاى ديگر براى حفظ جان خويش،
از اين گوشتهاى حرام استفاده مىكنند، استثناء كرده و مىگويد:" كسانى كه
اضطرار پيدا كنند، گناهى بر آنها نيست، مشروط بر اينكه تنها به خاطر حفظ جان باشد
نه به خاطر لذت و يا حلال شمردن حرام الهى و نه زياد از حد، بخورند در اين صورت پروردگار
آمرزنده مهربان آنها را معاف خواهد ساخت" (فَمَنِ
اضْطُرَّ غَيْرَ باغٍ وَ لا عادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ)
[1] در حقيقت اين دو شرط براى آن است كه افرادى اضطرار را دستاويز براى
تجاوز به حريم قوانين الهى نسازند، و به بهانه اضطرار از حدود مقررات خدا پا فراتر
ننهند.
ولى در بعضى
از روايات اهل بيت ع مانند روايتى كه در تفسير عياشى از امام صادق ع نقل شده چنين
مىخوانيم
الباغى
الظالم و العادى الغاصب
:"
منظور از باغى، ستمگر است و منظور از عادى، غاصب است" و نيز در روايت ديگرى
از امام ع نقل شده كه فرمود:
الباغى
الخارج
[1]" باغ" يا" باغى" از
ماده" بغى" به معناى طلب است و" عاد" يا" عادى" از
ماده" عدو" به معناى تجاوز مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 14