نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 136
تشكيل مىدهد كه اگر صرفهجويى مىشد بسيارى از مشكلات اجتماعى را حل مىكرد و
مرهمهاى مؤثرى بر زخمهاى جانكاه جمعى از محرومان جامعه بشرى مىگذارد.
مساله مدپرستى در لباس نه تنها ثروتهاى زيادى را به كام خود فرو مىكشد، بلكه
قسمت مهمى از وقتها و نيروهاى انسانى را نيز بر باد مىدهد.
از تاريخ زندگى پيامبر اسلام ص و ساير پيشوايان بزرگ استفاده مىشود كه آنها
با مساله تجملپرستى در لباس سخت مخالف بودند، تا آنجا كه در روايتى مىخوانيم:
هيئتى از مسيحيان نجران به خدمت پيامبر اسلام ص رسيدند در حالى كه لباسهاى
ابريشمين بسيار زيبا كه تا آن زمان در اندام عربها ديده نشده بود در تن داشتند،
هنگامى كه به خدمت پيامبر ص رسيدند و سلام كردند، پيامبر ص پاسخ سلام آنها را نگفت
حتى حاضر نشد يك كلمه با آنها سخن گويد، از على ع در اين باره چاره خواستند، و علت
روىگردانى پيامبر ص را از آنها جويا شدند، على ع فرمود: من چنين فكر مىكنم كه
اينها بايد اين لباسهاى زيبا و انگشترهاى گرانقيمت را از تن بيرون كنند، سپس خدمت
پيامبر ص برسند آنها چنين كردند، پيامبر ص سلام آنها را پاسخ داد و با آنها سخن
گفت، سپس فرمود: و الذى بعثنى بالحق لقد أتونى المرة الاولى و ان ابليس لمعهم:
" سوگند به خدايى كه مرا به حق فرستاده است، نخستين بار كه اينها بر من
وارد شدند ديدم شيطان نيز به همراه آنها است" [1]
***
در آيه بعد خداوند به همه افراد بشر و
فرزندان آدم، هشدار مىدهد كه مراقب فريبكارى شيطان باشند زيرا شيطان سابقه دشمنى
خود را با پدر آنها نشان داده، همانطور كه لباس بهشتى را بر اثر وسوسهها از اندام
او بيرون كرد، ممكن