نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 135
گذشته اصلا قابل مقايسه نيست.
نويسنده تفسير" المنار" در جلد هشتم در ذيل آيه مورد بحث چنين
مىنويسد:
يكى از رؤساى كشور آلمان روزى از يك كارخانه پارچهبافى ديدن مىكرد، هنگام
ورود در كارخانه گوسفندانى را به او نشان دادند در حالى كه مشغول چيدن پشم از آنها
بودند، پس از بازديد به هنگامى كه مىخواست از كارخانه خارج شود، پارچهاى به
عنوان هديه به او دادند و به او گفتند اين پارچه از پشم همان گوسفندانى است كه به
هنگام ورود در برابر شما چيده شد، يعنى يكى دو ساعت بيشتر طول نكشيد كه پشم از بدن
گوسفند فرود آمد و پارچه جالبى براى پوشش رئيس كشور شد!.
اما متاسفانه در عصر ما، جنبههاى فرعى و حتى نامطلوب و زننده لباس بقدرى
گسترش يافته كه فلسفه اصلى لباس را دارد تحت الشعاع خود قرار مىدهد.
لباس عاملى شده براى انواع تجملپرستىها، توسعه فساد، تحريك شهوات، خودنمايى
و تكبر و اسراف و تبذير و امثال آن، حتى گاه لباسهايى در ميان جمعى از مردم به
خصوص" جوانان غربزده" ديده مىشود كه جنبه جنونآميز آن بر جنبه
عقلانيش برترى دارد و به همه چيز شباهت دارد جز به لباس، اصولا چنين به نظر مىرسد
كه كمبودهاى روانى عاملى براى به نمايش گذاردن اينگونه انواع لباسهاى عجيب و غريب
است، افرادى كه نمىتوانند با كار چشمگيرى خود را به جامعه نشان دهند، سعى دارند
با لباسهاى نامانوس و غريب و عجيب وجود و حضور خود را در جامعه اثبات كنند، و به
همين دليل ملاحظه مىكنيم، افراد با شخصيت و آنها كه داراى عقده حقارتى نيستند، از
پوشيدن اين گونه لباسها متنفرند.
به هر صورت ثروتهاى عظيمى كه از طريق لباسهاى گوناگون و مدپرستيهاى مختلف و
چشم هم چشميها در مساله لباس، نابود مىشود، رقم بسيار مهمى را
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 135