نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 98
مىكند كه
براى آسودگى خود و رسيدگى به ساير بيماران جز اين نمىبيند كه حقيقت را براى
اين" بيمار لجوج" آشكار سازد اگر چه او از اين رهگذر زيانهايى ببيند.
همچنين مردم
در همكاريهاى خود نياز به خوشبينى دارند و براى حفظ اين سرمايه بزرگ صلاح اين است
كه از تمام جزئيات حال يكديگر با خبر نباشند، زيرا بالآخره هر كس نقطه ضعفى دارد،
و فاش شدن تمام نقطههاى ضعف، همكارىهاى افراد را مواجه با اشكال مىكند، مثلا
ممكن است يك فرد با شخصيت و مؤثر تصادفا در يك خانواده پست و پائين متولد شده باشد،
اكنون اگر سابقه او فاش شود، ممكن است آثار وجودى او در جامعه متزلزل گردد در اين
گونه موارد به هيچوجه نبايد افراد، اصرارى داشته باشند و به جستجو برخيزند.
و يا اينكه
بسيارى از نقشهها و طرحهاى مبارزات اجتماعى بايد تا هنگام عمل مكتوم باشد و اصرار
در افشاى آنها ضربهاى بر موفقيت و پيروزى اجتماع است.
اينها و
امثال آن مواردى است كه سؤال كردن در آن صحيح نيست و رهبران تا در فشار زياد قرار
نگيرند، نبايد آنها را پاسخ گويند.
قرآن در آيه
فوق به اين موضوع اشاره كرده، صريحا مىگويد:" اى كسانى كه ايمان آوردهايد
از امورى كه افشاى آنها باعث ناراحتى و دردسر شما مىشود پرسش نكنيد" (يا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ
تَسُؤْكُمْ).
ولى از آنجا
كه سؤالات پى در پى از ناحيه افراد و پاسخ نگفتن به آنها ممكن است موجب شك و ترديد
براى ديگران گردد و مفاسد بيشترى به بار آورد اضافه مىكند" اگر در اينگونه
موارد زياد اصرار كنيد بوسيله آيات قرآن بر شما افشاء مىشود" و به زحمت
خواهيد افتاد (وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 98