نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 443
اين آيات روشن مىسازد كه به اندازه كافى هشدار به آنها داده شده و اتمام حجت
گرديده است، لذا در روز قيامت به آنها مىگويد:" اى جمعيت جن و انس آيا رسولانى
از شما به سوى شما نيامدند و آيات مرا بازگو نكردند و در باره ملاقات چنين روزى به
شما اخطار ننمودند" (يا مَعْشَرَ
الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ
آياتِي وَ يُنْذِرُونَكُمْ لِقاءَ يَوْمِكُمْ هذا)" معشر" در اصل از" عشرة" به معنى عدد ده گرفته شده است
و از آنجا كه عدد ده يك عدد كامل است، كلمه" معشر" به يك جمعيت كامل كه
اصناف و طوائف مختلفى را در بر مىگيرد گفته مىشود. در اينكه آيا فرستادگان"
جن" از جنس خود آنها است، يا از نوع بشر؟ در ميان مفسران گفتگو است. اما آنچه
از آيات سوره جن به خوبى استفاده مىشود اين است كه قرآن و اسلام براى همه، حتى
آنها نازل شده، و پيامبر اسلام مبعوث به همه بوده است، منتها هيچ مانعى ندارد كه
رسولان و نمايندگان از خود آنها از طرف پيامبر ص مامور دعوت آنان بوده باشند.
(شرح بيشتر در اين زمينه و هم در باره
معنى علمى" جن" در تفسير همان سوره جن در جزء 29 قرآن مجيد بخواست خدا
خواهد آمد).
ولى بايد توجه داشت كه كلمه" منكم" (از شما) دليل بر آن نيست كه
پيامبران هر دسته از جنس خودشان خواهند بود، زيرا هنگامى كه به گروهى گفته
شود" نفراتى از شما ..." اين نفرات ممكن است از يك طايفه يا از همه
طوايف باشند.
سپس مىگويد: از آنجا كه روز رستاخيز روز كتمان نيست و نشانههاى همه چيز
آشكار است و هيچكس نمىتواند چيزى را پنهان دارد،" همگى در برابر اين پرسش
الهى، اظهار مىدارند: ما بر ضد خود گواهى مىدهيم و اعتراف مىكنيم كه چنين
رسولانى آمدند و پيامهاى تو را به ما رسانيدند اما مخالفت كرديم"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 443