نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 41
البته غلو
نصارى روشن است و اما در مورد غلو يهود كه خطاب يا
أَهْلَ الْكِتابِ شامل آنها نيز مىشود بعيد نيست كه اشاره به سخنى
باشد كه درباره عزير مىگفتند و او را فرزند خدا مىدانستند. و از آنجا كه سرچشمه
غلو غالبا پيروى از هوا و هوس گمراهان است، براى تكميل اين سخن مىگويد: از هوسهاى
اقوامى كه پيش از شما گمراه شدند و بسيارى را نيز گمراه كردند و از راه مستقيم
منحرف گشتند، پيروى نكنيد (وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ
قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ وَ أَضَلُّوا كَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ سَواءِ
السَّبِيلِ) اين جمله در حقيقت اشاره به چيزى است كه در تاريخ مسيحيت نيز منعكس
است كه مساله تثليث و غلو درباره مسيح ع در قرون نخستين مسيحيت در ميان آنها وجود
نداشت بلكه هنگامى كه بت پرستان هندى و مانند آنها به آئين مسيح ع پيوستند، چيزى
از بقاياى آئين سابق را كه تثليث و شرك بود به مسيحيت افزودند و لذا مىبينيم كه
ثالوث هندى (ايمان به خدايان سهگانه برهما، فيشنو، سيفا) از نظر تاريخى قبل از
تثليث مسيحيت بوده است و در حقيقت اين انعكاسى از آن است، در آيه 30 سوره توبه نيز
پس از ذكر غلو يهود و نصارى درباره عزير و مسيح ع مىخوانيم
يُضاهِؤُنَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَبْلُ:"
گفتار آنها شبيه سخنان كافران پيشين است".
در اين عبارت
دو بار جمله ضلوا درباره كفارى كه اهل كتاب، غلو را از آنها اقتباس كردند تكرار
شده است، اين تكرار ممكن است به خاطر تاكيد بوده باشد و يا به خاطر اينكه آنها
قبلا گمراه بودند و بعد كه با تبليغات خود ديگران را نيز گمراه كردند به گمراهى
جديدى افتادند، زيرا كسى كه سعى مىكند ديگران را هم به گمراهى بكشاند در حقيقت از
همه كس گمراهتر است، چرا كه نيروهاى خود را در مسير بدبختى خويش و ديگران تلف
كرده و بار مسئوليت گناهان ديگران را نيز بر دوش كشيده است. آيا كسى كه در جاده
مستقيم قرار
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 41