نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 405
يعنى بيشتر آنها از اين واقعيت بىخبرند كه خدا توانايى بر هر گونه كار
خارقالعادهاى دارد ولى گويا آنها قدرتش را محدود مىدانند، لذا هر گاه پيامبر ص
معجزهاى نشان مىداد آن را حمل بر سحر يا چشمبندى مىكردند چنان كه در آيه ديگر
مىخوانيم:
وَ لَوْ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً مِنَ السَّماءِ
فَظَلُّوا فِيهِ يَعْرُجُونَ لَقالُوا إِنَّما سُكِّرَتْ أَبْصارُنا بَلْ نَحْنُ
قَوْمٌ مَسْحُورُونَ:" اگر درى از آسمان به
روى آنها مىگشوديم و از آن بالا مىرفتند، مىگفتند ما چشمبندى شدهايم و ما را
سحر و جادو كردهاند"! (سوره حجر آيه 14 و 15) بنا بر اين آنها جمعيتى نادان
و لجوجند كه نبايد به آنان و سخنانشان اعتنا كرد.
112- اينچنين در برابر هر پيامبرى دشمنى از شياطين انس و جن قرار داديم كه
سخنان فريبنده و بى اساس (براى اغفال مردم) به طور سرى (و درگوشى) به يكديگر
مىگفتند و اگر پروردگار تو مىخواست چنين نمىكردند (و اجبارا مىتوانست جلو آنها
را بگيرد ولى اجبار سودى ندارد) بنا بر اين آنها و تهمتهايشان را به حال خود
واگذار! 113- و نتيجه (وسوسههاى شيطان و تبليغات شيطانصفتان) اين خواهد شد كه
دلهاى كسانى كه به روز رستاخيز عقيده ندارند به آنها متمايل مىگردد و به آن راضى
مىشوند و هر گناهى بخواهند انجام دهند، انجام ميدهند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 405