نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 326
و اما لوط گرچه فرزند ابراهيم نبود ولى از خاندان و دودمان او بود و همانطور
كه در لغت عرب گاهى به عمو،" اب" گفته مىشود، به برادرزاده يا خواهرزاده
نيز" ذريه" و فرزند اطلاق مىگردد، و به اين ترتيب نمىتوانيم دست از
ظاهر آيات كه درباره ابراهيم است برداريم و ضمير را به نوح كه در اينجا موضوع سخن
نيست باز گردانيم.
***
و در آيه بعد نام" زكريا و يحيى و عيسى و الياس را مىبرد و اضافه
مىكند كه همه اينها از صالحان بودند"، يعنى مقامات آنها جنبه تشريفاتى و
اجبارى نداشت، بلكه در پرتو عمل صالح در پيشگاه خدا شخصيت و عظمت يافتند. (وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى وَ عِيسى وَ إِلْياسَ كُلٌّ مِنَ
الصَّالِحِينَ).
***
در آيه بعد نيز نام چهار نفر ديگر از پيامبران و رهبران الهى آمده و
مىفرمايد:" و اسماعيل و اليسع و يونس و لوط و هر كدام را بر مردم عصر خود
برترى بخشيديم" (وَ إِسْماعِيلَ وَ
الْيَسَعَ وَ يُونُسَ وَ لُوطاً وَ كلًّا فَضَّلْنا عَلَى الْعالَمِينَ).
در اينكه" اليسع" چگونه نامى است و اشاره به كدام يك از پيامبران
است در ميان مفسران و ادباى عرب گفتگو است، بعضى آن را يك نام عبرى مىدانند كه در
اصل" يوشع" بوده، سپس الف و لام به آن داخل شده و شين تبديل به سين
گرديده است، و بعضى معتقدند يك اسم عربى است كه از يسع (فعل مضارع از ماده وسعت)
گرفته شده است، اين احتمال را نيز دادهاند كه به همين صورت نام يكى از انبياى
پيشين بوده است و در هر حال از پيامبرانى است كه از نسل ابراهيم مىباشند.
***
و در آخرين آيه يك اشاره كلى به پدران و فرزندان و برادران صالح پيامبران
نامبرده كه به طور تفصيل اسم آنها در اينجا نيامده است كرده، مىگويد:" از
ميان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 326