نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 314
است، زيرا حركت خود يك نوع وجود حادث است و چيزى كه در معرض حوادث است يعنى
داراى حركت است نمىتواند يك وجود ازلى و ابدى بوده باشد (دقت كنيد).
***
در اينجا به چند نكته بايد توجه كرد:
1- در نخستين آيه مورد بحث كلمه" كذلك" (اينچنين ...) جلب توجه
مىكند و مفهوم آن اين است: همانطور كه زيانهاى بت پرستى را براى عقل و خرد
ابراهيم روشن ساختيم، حكومت و مالكيت خدا را بر آسمان و زمين نيز به او نشان
داديم، بعضى از مفسران گفتهاند: معنى آن اين است كه همانطور كه آثار قدرت و حكومت
خود را بر آسمانها به تو نشان داديم به ابراهيم نيز نشان داديم تا بوسيله آنها به
خدا آشناتر شود.
2- جن (از ماده" جن" بر وزن فن) به معنى پوشانيدن چيزى است و در آيه
مورد بحث معنى جمله اين است هنگامى كه شب، چهره موجودات را از ابراهيم پوشانيد ...
و اينكه به ديوانه مجنون گفته مىشود بخاطر اين است كه گويا پردهاى بر عقل او
كشيده شده است و اطلاق جن بر موجود ناپيدا نيز به همين ملاحظه است و جنين نيز به
خاطر پوشيده بودن در درون رحم مادر است و اطلاق جنت بر بهشت و بر باغ به خاطر آن
است كه زمينش زير درختان پوشيده است، و قلب را جنان (بر وزن زمان) مىگويند چون در
ميان سينه نهفته است و يا اينكه اسرار انسان را نهفته مىدارد.
3- در اينكه منظور از كوكبا (ستارهاى) كدام ستاره بود است؟ ميان مفسران گفتگو
است، ولى بيشتر مفسران ستاره زهره يا مشترى را ذكر كردهاند، و از پارهاى از
تواريخ استفاده مىشود كه اين هر دو ستاره در زمانهاى قديم مورد پرستش بوده، و جزء
آلهه (خدايان) محسوب مىشده است، ولى در حديثى كه از امام على بن موسى الرضا ع در
عيون الاخبار نقل شده تصريح گرديده است
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 314