نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 274
مىفرستد كه حساب اعمالتان را دقيقا نگاهدارى كنند" (وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ
حَفَظَةً).
همانطور كه سابقا نيز اشاره كرديم" قاهريت" به معنى غلبه و تسلط
كامل بر چيزى است به طورى كه هيچگونه توانايى مقاومت در طرف مقابل نباشد، و به
عقيده بعضى اين كلمه معمولا در جايى بكار برده مىشود كه طرف مقابل داراى عقل
باشد، در حالى كه لفظ غلبه هيچ يك از اين دو خصوصيت را ندارد، بلكه معنى آن كاملا
وسيع است.
" حفظة" جمع" حافظ" و در اينجا به معنى فرشتگانى است كه
مامور نگاهدارى حساب اعمال انسانها هستند، همانطور كه در سوره انفطار آيه 10 تا 13
مىخوانيم (إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ. كِراماً
كاتِبِينَ. يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ):"
مراقبان و حافظانى بر شما گمارده شده، آنها نويسندگان بزرگوارى هستند كه از هر كار
شما آگاهند".
بعضى از مفسران معتقدند كه آنها حافظ اعمال انسان نيستند، بلكه ماموريت آنها
حفظ خود انسان از حوادث و بلاها تا رسيدن اجل معين مىباشد، و جمله (حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ) را كه بعد از" حفظة" ذكر شده، قرينه آن
مىدانند، و آيه 11 سوره رعد را نيز ممكن است، گواه بر اين سخن گرفت [1] ولى دقت در
مجموع آيه مورد بحث نشان مىدهد كه منظور از حفظ در اينجا همان حفظ اعمال است و در
مورد فرشتگانى كه مامور حفظ انسانها هستند، به خواست خدا در تفسير سوره رعد بحث
خواهيم كرد.
سپس مىفرمايد: نگاهدارى اين حساب تا لحظه پايان زندگى و فرا رسيدن مرگ ادامه
دارد (حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ).
" و در اين هنگام فرستادگان ما كه مامور قبض ارواحند روح او را
مىگيرند"