نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 273
" توفى" در لغت به معنى باز گرفتن است، و اينكه خواب را يك نوع باز
گرفتن روح معرفى كرده، بخاطر آن است كه خواب- همانطور كه معروف است- برادر مرگ
است، مرگ تعطيل كامل دستگاه مغز آدمى و قطع مطلق پيوند روح و جسم است، در حالى كه
خواب تنها تعطيل بخشى از دستگاه مغز و ضعيف شدن اين پيوند است، بنا بر اين خواب
مرحله كوچكى از مرگ حساب مىشود [1]" جرحتم" از ماده" جرح" و در اينجا به
معنى اكتساب و به دست آوردن چيزى است. يعنى شما شب و روز در زير چتر قدرت و علم
خداوند قرار داريد، آن كس كه از پرورش دانههاى نباتات در دل خاك، و از سقوط و مرگ
برگها در هر مكان و هر زمان آگاه است، از اعمال شما نيز آگاهى دارد.
سپس مىگويد: اين نظام خواب و بيدارى تكرار مىشود، شب مىخوابيد" و روز
شما را بيدار مىكند و اين وضع هم چنان ادامه دارد تا پايان زندگى شما فرا
رسد" (ثُمَّ يَبْعَثُكُمْ فِيهِ لِيُقْضى أَجَلٌ
مُسَمًّى) [2] سرانجام نتيجه نهايى بحث را چنين بيان مىكند" سپس
بازگشت همه به سوى خدا است و شما را از آنچه انجام دادهايد آگاه مىسازد" (ثُمَّ إِلَيْهِ مَرْجِعُكُمْ ثُمَّ يُنَبِّئُكُمْ بِما
كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ).
***
در آيه بعد باز براى توضيح بيشتر روى احاطه علمى خداوند نسبت به اعمال
بندگان، و نگاهدارى دقيق حساب آنها براى روز رستاخيز چنين مىگويد:
" او تسلط كامل بر بندگان خود دارد و همو است كه حافظان و مراقبانى بر
شما
[1] در جلد دوم تفسير نمونه صفحه 431
نيز در اين باره صحبت كردهايم.
[2] ضمير" فيه" به"
نهار" برمىگردد، و" بعث" در اينجا به معنى برانگيختن از خواب و
بيدار كردن است و منظور از" أَجَلٌ
مُسَمًّى" عمرى است كه براى هر كسى مقرر شده.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 273