نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 272
اين احتمال نيز در معنى" كِتابٍ
مُبِينٍ" وجود دارد كه منظور از آن عالم آفرينش و
خلقت و سلسله علت و معلولها است، كه همه چيز در آن نوشته شده است.
***
در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت رسيده است،" ورقة" به معنى
جنين سقط شده و" حبة" به معنى فرزند و" ظُلُماتِ الْأَرْضِ" به معنى رحم مادران و" رطب" به معنى آنچه از نطفهها زنده
مىمانند، و" يابس" به معنى آنچه از بين مىرود، تفسير شده است [1] شك نيست كه اين
تفسير با جمود روى معانى لغوى اين كلمات تطبيق نمىكند، زيرا" ورقه" به
معنى برگ و" حبه" به معنى دانه، و" ظُلُماتِ الْأَرْضِ" به معنى تاريكهاى زمين و" رطب" به معنى تر و"
يابس" به معنى خشكى است ولى ائمه اهل بيت در حقيقت با اين تفسير خواستهاند،
مسلمانان را متوجه كنند، كه بايد با يك ديد وسيع و گسترده به آيات قرآن بنگرند، و
در فهم معنى آنها تنها روى لفظ جمود نكنند، بلكه به هنگامى كه قرائن دليل بر توسعه
معنى هستند، به وسعت معنى بنگرند.
روايت فوق در حقيقت اشاره به اين است كه مفهوم آيه بالا منحصر به دانههاى
گياهان نيست، بلكه حتى بذرهاى نطفههاى انسانى را نيز شامل مىشود.
***
در آيه بعد بحث را به احاطه علم خداوند به اعمال انسان كه هدف اصلى است،
كشانيده و قدرت قاهره خدا را نيز مشخص مىسازد، تا مردم از مجموع اين بحث نتايج
تربيتى لازم را بگيرند.
نخست مىگويد" او كسى است كه روح شما را در شب قبض مىكند، و از آنچه در
روز انجام مىدهيد و به دست مىآوريد آگاه است" (وَ هُوَ الَّذِي يَتَوَفَّاكُمْ بِاللَّيْلِ وَ يَعْلَمُ ما
جَرَحْتُمْ بِالنَّهارِ).