نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 190
أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً) [1] در
حقيقت تعصبهاى كوركورانه جاهلى، و فرو رفتن در منافع مادى، و پيروى از هوا و
هوسها، آن چنان بر عقل و هوش آنها چيره شده كه گويا در زير سرپوش و پردهاى قرار
گرفته است نه حقيقتى را مىشنوند و نه درك صحيح از مسائل دارند.
شايد كرارا گفتهايم كه اگر اين گونه مسائل نسبت به خدا داده مىشود در حقيقت
اشاره به قانون" عليت" و خاصيت" عمل" است، يعنى ادامه در
كجروى و اصرار در لجاجت و بدبينى، اثرش اين است كه روح و روان آدمى را به شكل خود
در مىآورند و آن را همانند آئينه كج و معوجى مىكنند كه قيافه همه چيز را كج و
معوج نشان مىدهد. تجربه اين حقيقت را ثابت كرده است كه افراد بدكار و گناهكار در
آغاز از كار خود احساس ناراحتى مىكنند، اما تدريجا به آن خو گرفته و شايد روزى
فرا رسد كه اعمال زشت خود را واجب و لازم بشمرند و به تعبير ديگر اين يكى از
مجازاتهاى اصرار و پافشارى در گناه و مخالفت با حق است كه دامان گناهكاران لجوج را
مىگيرد.
لذا مىگويد كار اينها به جايى رسيده است كه" اگر تمام آيات و نشانههاى
خدا را ببينند باز ايمان نمىآورند" (وَ
إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها).
و از اين بالاتر هنگامى كه به نزد تو بيايند به جاى اينكه گوش جان را به سخنان
تو متوجه سازند و حد اقل به صورت يك جستجوگر، به احتمال يافتن حقيقتى پيرامون آن
بينديشند، با روح و فكر منفى در برابر تو ظاهر مىشوند، و" هدفى جز مجادله و
پرخاشگرى و خردهگيرى ندارند" (حَتَّى إِذا
جاؤُكَ يُجادِلُونَكَ).
[1]" اكنة" جمع"
كنان" بر وزن" كتاب" به معنى پرده و يا هر چيزى كه مستور سازد
مىباشد و" وقر" به معنى سنگينى گوش است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 190