نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 179
حتى از يهود و نصارا درباره تو تحقيق كرديم آنها نيز گواهى و شهادتى به حقانيت
تو بر اساس محتويات تورات و انجيل ندادند، لا اقل كسى را به ما نشان ده كه گواه بر
رسالت تو باشد، آيات فوق ناظر به اين جريان است.
***
پيامبر مامور مىشود كه در مقابل اين مخالفان لجوج كه چشم بر هم نهاده، و
اين همه نشانههاى حقانيت دعوت او را ناديده گرفته بودند و باز هم مطالبه گواه و
شاهد مىكردند بگويد:" به عقيده شما بالاترين شهادت، شهادت كيست"؟
(قُلْ أَيُّ شَيْءٍ أَكْبَرُ شَهادَةً).
غير از اين است كه بالاترين شهادت، شهادت پروردگار است؟" بگو خداوند بزرگ
گواه ميان من و شما است" (قُلِ
اللَّهُ شَهِيدٌ بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ).
" و بهترين دليل آن اين است كه اين قرآن را بر من وحى فرستاده" (وَ أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ).
قرآنى كه ممكن نيست ساخته فكر بشرى آنهم در آن عصر و زمان و در آن محيط و مكان
بوده باشد قرآنى كه محتوى انواع شواهد اعجاز مىباشد: الفاظ آن اعجاز آميز و معانى
آن اعجازآميزتر، آيا همين يك شاهد بزرگ، دليل بر گواهى خداوند بر حقانيت دعوت من
نيست؟
ضمنا از اين جمله استفاده مىشود كه قرآن بزرگترين معجزه و بالاترين گواه صدق
دعوى پيامبر است.
سپس به هدف نزول قرآن پرداخته و مىگويد" اين قرآن به اين جهت بر من نازل
شده است كه شما را و تمام كسانى را كه سخنان من در طول تاريخ بشر و پهنه زمان و در
تمام نقاط جهان به گوش آنها مىرسد از مخالفت فرمان خدا بترسانم و به عواقب دردناك
اين مخالفت توجه دهم" (لِأُنْذِرَكُمْ
بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ).
اگر مىبينيم در اينجا فقط سخن از" انذار" و بيم دادن، به ميان
آمده-
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 179