responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 4  صفحه : 96

موارد عموميت يافته است.

ج- ممكن است اين قيد، جنبه تاكيد داشته باشد يعنى نماز قصر براى مسافر همه جا لازم است اما به هنگام خوف از دشمن تاكيد بيشترى دارد.

و در هر حال شك نيست كه با توجه به تفسير آيه در روايات فراوان اسلامى نماز مسافر اختصاصى به حالت ترس ندارد و به همين دليل پيامبر ص نيز در مسافرتهاى خود و حتى در مراسم حج (در سرزمين منى) نماز شكسته مى‌خواند.

سؤال ديگرى كه پيش مى‌آيد اين است كه آيه فوق مى‌گويد: لا جناح عليكم (گناهى بر شما نيست) و نمى‌گويد حتما نماز را شكسته بخوانيد، پس چگونه مى‌توان گفت نماز قصر واجب عينى است نه واجب تخييرى.

[آيا كلمه" لا جناح" معنى وجوب نماز قصر را مى‌فهماند؟] در پاسخ بايد گفت:

عين اين سؤال از پيشوايان اسلام شده است و در جواب اشاره به دو نكته كرده‌اند:

نخست اينكه: تعبير به" لا جناح" (گناهى بر شما نيست ...) در خود قرآن مجيد در بعضى موارد در معنى وجوب به كار رفته است مانند:

" إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما". (بقره: 158)" صفا و مروه از شعائر الهى است بنا بر اين هر كس حج يا عمره بجا آورد مانعى ندارد كه به اين، دو طواف كند (سعى صفا و مروه بجا آورد) در حالى كه ميدانيم سعى صفا و مروه هم در حج واجب است و هم در عمره.

و لذا پيامبر ص و همه مسلمانان آن را بجا مى‌آورند- عين اين مضمون در روايتى از امام باقر ع نقل شده است‌ [1]


[1] نور الثقلين جلد اول صفحه 542.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 4  صفحه : 96
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست