نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 96
موارد عموميت يافته است.
ج- ممكن است اين قيد، جنبه تاكيد داشته باشد يعنى نماز قصر براى مسافر همه جا
لازم است اما به هنگام خوف از دشمن تاكيد بيشترى دارد.
و در هر حال شك نيست كه با توجه به تفسير آيه در روايات فراوان اسلامى نماز
مسافر اختصاصى به حالت ترس ندارد و به همين دليل پيامبر ص نيز در مسافرتهاى خود و
حتى در مراسم حج (در سرزمين منى) نماز شكسته مىخواند.
سؤال ديگرى كه پيش مىآيد اين است كه آيه فوق مىگويد: لا جناح عليكم (گناهى
بر شما نيست) و نمىگويد حتما نماز را شكسته بخوانيد، پس چگونه مىتوان گفت نماز
قصر واجب عينى است نه واجب تخييرى.
[آيا كلمه" لا جناح" معنى
وجوب نماز قصر را مىفهماند؟] در پاسخ بايد گفت:
عين اين سؤال از پيشوايان اسلام شده است و در جواب اشاره به دو نكته كردهاند:
نخست اينكه: تعبير به" لا جناح" (گناهى بر شما نيست ...) در خود
قرآن مجيد در بعضى موارد در معنى وجوب به كار رفته است مانند:
" إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ
شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ
أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما". (بقره: 158)"
صفا و مروه از شعائر الهى است بنا بر اين هر كس حج يا عمره بجا آورد مانعى ندارد
كه به اين، دو طواف كند (سعى صفا و مروه بجا آورد) در حالى كه ميدانيم سعى صفا و
مروه هم در حج واجب است و هم در عمره.
و لذا پيامبر ص و همه مسلمانان آن را بجا مىآورند- عين اين مضمون در روايتى
از امام باقر ع نقل شده است [1]