نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 95
زمين را به هنگام سفر با پاى خود مىكوبد [1] در اينجا سؤالى پيش مىآيد و آن اينكه در آيه
فوق مسئله نماز قصر، مشروط به ترس از خطر دشمن شده است، در حالى كه در مباحث فقهى
مىخوانيم نماز قصر يك حكم عمومى است و تفاوتى در آن ميان سفرهاى خوفناك يا امن و
امان نمىباشد، روايات متعددى كه از طرق شيعه و اهل تسنن در زمينه نماز قصر وارد
شده است نيز اين عموميت را تاييد مىكند [2] در پاسخ بايد گفت: ممكن است مقيد ساختن حكم قصر به
مسئله" خوف" به خاطر يكى از چند جهت باشد:
الف- اين قيد ناظر به وضع مسلمانان آغاز اسلام است و به اصطلاح قيد غالبى است،
يعنى غالبا سفرهاى آنها توام با خوف بوده و همانطور كه در علم اصول گفته شده"
قيود غالبى" مفهوم ندارند، چنان كه در آيه و رَبائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ (دختران همسرانتان كه در دامانتان بزرگ مىشوند بر شما
حرامند) [3] نيز با
همين مسئله روبرو مىشويم زيرا" دختران همسر" مطلقا جزء محارمند، خواه
در دامان انسان بزرگ شده باشند يا نه، ولى چون غالبا زنان مطلقهاى كه شوهر
مىكنند جوانند و فرزندان خرد سالى دارند كه در دامان شوهر دوم بزرگ مىشوند قيد فِي حُجُورِكُمْ (در
دامانتان) در آيه مزبور ذكر شده است.
ب- بعضى از مفسران معتقدند كه مسئله نماز قصر نخست به هنگام خوف (طبق آيه فوق)
تشريع شده است، سپس اين حكم توسعه پيدا كرده و به همه