نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 448
" اقوام گذشته به اين جهت هلاك و نابود گشتند كه مرتكب گناهان مىشدند و
دانشمندانشان سكوت مىكردند، و نهى از منكر نمىنمودند، در اين هنگام بلاها و
كيفرهاى الهى بر آنها فرود مىآمد، پس شما اى مردم! امر به معروف كنيد و نهى از
منكر نمائيد، تا به سرنوشت آنها دچار نشويد" [1] و همين مضمون در نهج البلاغه در اواخر خطبه
قاصعه (خطبه 192) نيز آمده است:
" فان اللَّه سبحانه لم يلعن القرن الماضى بين
ايديكم الا لتركهم الامر بالمعروف و النهى عن المنكر فلعن السفهاء لركوب المعاصى و
الحكماء لترك التناهى
"" خداوند متعال مردم قرون پيشين را از رحمت خود دور نساخت مگر
بخاطر اينكه امر به معروف و نهى از منكر را ترك گفتند، عوام را به خاطر ارتكاب
گناه و دانشمندان را به خاطر ترك نهى از منكر مورد لعن خود قرار داد و از رحمت
خويش دور ساخت".
قابل توجه اينكه درباره توده مردم در آيه سابق تعبير به يفعلون شده و در اين
آيه در مورد دانشمندان تعبير به يصنعون و مىدانيم كه" يصنعون" از
ماده" صنع" به معنى كارهايى است كه از روى دقت و مهارت انجام مىگيرد
ولى" يعملون" از ماده" عمل" به هر گونه كار گفته مىشود اگر
چه دقتى در آن نباشد و اين خود متضمن مذمت بيشترى است زيرا اگر مردم نادان و عوام
كارهاى بدى انجام مىدهند، قسمتى از آن به خاطر نادانى و بىاطلاعى است، ولى
دانشمندى كه وظيفه خود را عمل نكند حساب شده، آگاهانه و ماهرانه مرتكب خلاف شده
است، و به همين دليل مجازات عالم از جاهل سنگينتر و سختتر است!.