نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 4
دشمن و حاصل
شدن مفهوم" حذر" مؤثر است.
و از طرف
ديگر براى دفاع از خويشتن نيز هر گونه آمادگى از نظر روانى و معنوى، و از نظر بسيج
منابع فرهنگى، اقتصادى و انسانى، و همچنين استفاده از كاملترين نوع سلاح زمان و
طرز بكار گرفتن آن را فراهم سازند.
مسلما اگر
مسلمانان همين يك آيه را در زندگى خود پياده كرده بودند در طول تاريخ پر ماجراى
خويش هرگز گرفتار شكست و ناكامى نمىشدند.
و همانطور كه
آيه فوق اشاره مىكند نبايد در استفاده كردن از روشهاى مختلف مبارزه جمود به خرج
داد، بلكه بايد با توجه به مقتضيات زمان و مكان، و چگونگى موقعيت دشمن اقدام
نمايند، آنجا كه وضع دشمن طورى است كه بايد در دستهجات مختلف به سوى او بروند از
اين روش استفاده كنند و هر كدام برنامه مخصوص به خود در مقابله با او داشته باشند،
و آنجا كه ايجاب مىكند همه با برنامه واحد، تهاجم را شروع كنند در يك صف
بهايستند.
از اينجا
روشن مىشود اينكه بعضى از افراد اصرار دارند كه مسلمانان در مبارزات اجتماعى خود
همه روش واحدى را انتخاب كنند و هيچگونه تفاوتى در تاكتيكها نداشته باشند علاوه بر
اينكه با منطق و تجربه، سازگار نيست با روح تعليمات اسلام نيز موافق نمىباشد.
و شايد آيه
فوق اشارهاى به اين معنى نيز در بر داشته باشد كه مسئله مهم پيشبرد اهداف واقعى
است، خواه موقعيت ايجاب كند كه همه از يك روش استفاده كنند و يا از روشهاى
گوناگون.
ضمنا از
كلمه" جميعا" استفاده مىشود كه براى مقابله با دشمن همه مسلمانان بدون
استثناء بايد شركت جويند و اين حكم اختصاص به دسته معينى ندارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 4