سپس به يكى از عوامل انحراف از عدالت اشاره نموده، به مسلمانان چنين هشدار
مىدهد كه:" نبايد كينهها و عداوتهاى قومى و تصفيه حسابهاى شخصى مانع از
اجراى عدالت و موجب تجاوز به حقوق ديگران گردد، زيرا عدالت از همه اينها بالاتر
است".
(وَ لا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلَّا
تَعْدِلُوا).
بار ديگر بخاطر اهميت موضوع روى مساله عدالت تكيه كرده، مىفرمايد:
" عدالت پيشه كنيد كه بپرهيزگارى نزديكتر است".
(اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى).
و از آنجا كه عدالت مهمترين ركن تقوا و پرهيزگارى است، براى سومين بار بعنوان
تاكيد اضافه مىكند" از خدا بپرهيزيد زيرا خداوند از تمام اعمال شما آگاه
است".
تفاوتى كه ميان اين آيه و آيهاى كه در سوره نساء آمده است از چند جهت
مىباشد:
نخست اينكه در آيه نساء، دعوت به قيام به عدالت و گواهى دادن براى خدا شده،
اما در اينجا دعوت به قيام براى خدا شده و گواهى دادن به حق و عدالت، و شايد اين
تفاوت بخاطر آن باشد كه در آيه نساء، هدف اين بوده كه گواهىها براى خدا باشد نه
براى بستگان و خويشاوندان و نزديكان، اما در اينجا چون سخن از دشمنان در ميان بوده
تعبير به گواهى به عدالت و قسط شده يعنى نه به ظلم و ستم.
ديگر اينكه در سوره نساء اشاره به يكى از عوامل انحراف از عدالت شده و در
اينجا اشاره به عامل ديگرى، در آنجا حب افراطى بىدليل، و در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 300