نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 288
سپس به توضيح حكم غسل پرداخته و چنين ميفرمايد:" و اگر جنب باشيد غسل
كنيد". (وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا).
روشن است كه مراد از جمله" فاطهروا" شستن تمام بدن ميباشد، زيرا اگر
شستن عضو خاصى لازم بود مىبايست نام آن برده شود، بنا بر اين هنگامى كه ميگويد
خود را شستشو دهيد، مفهومش شستشوى تمام بدن است، نظير اين در سوره نساء آيه 43 نيز
آمده است كه ميگويد: حَتَّى تَغْتَسِلُوا.
" جنب"- همانطور كه در جلد سوم تفسير نمونه ذيل آيه 43 سوره نساء
اشاره كردهايم- مصدرى است كه بمعنى" اسم فاعل" آمده، و در اصل
بمعنى" دور شونده" است زيرا ريشه اصلى آن كه" جنابت"
بمعنى" بعد" و دورى است، و اگر شخص" جنب" به اين عنوان ناميده
ميشود بخاطر آن است كه بايد در آن حال، از نماز و توقف در مسجد و مانند آن دورى
كند، و اين كلمه (جنب) هم بر مفرد، هم بر جمع و هم بر مذكر و هم بر مؤنث اطلاق
ميشود، اطلاق" جار جنب" بر همسايه دور بهمين مناسبت است. ممكن است ضمنا
از اينكه قرآن در آيه فوق ميگويد بهنگام نماز اگر جنب هستيد غسل كنيد استفاده شود
كه غسل جنابت جانشين وضو نيز ميشود.
سپس به بيان حكم تيمم پرداخته و مىگويد:" و اگر از خواب برخاستهايد و
قصد نماز داريد و بيمار يا مسافر باشيد و يا اگر از قضاى حاجت برگشتهايد و يا
آميزش جنسى با زنان كردهايد و دسترسى به آب نداريد با خاك پاكى تيمم كنيد".