نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 278
در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق ع نقل شده كه در باره آيه فوق چنين
فرمود:
عنى بطعامهم هاهنا الحبوب و الفاكهة غير الذبائح التي يذبحون فانهم لا يذكرون
اسم اللَّه عليها
:" منظور از طعام اهل كتاب حبوبات و ميوهها است، نه ذبيحههاى آنها زيرا
آنها هنگام ذبح كردن نام خدا را نمىبرند" [1] و روايات متعدد ديگرى كه در جلد 16 وسائل
الشيعه در باب 51 از ابواب اطعمه و اشربه صفحه 371 مذكور است دقت در آيات گذشته
نشان مىدهد كه تفسير دوم (تفسير طعام به غير ذبيحه) به حقيقت نزديكتر است، زيرا
همانطور كه امام صادق ع هم در روايت فوق اشاره فرموده، اهل كتاب غالب شرائط ذبح
اسلامى را رعايت نمىكنند، نه نام خدا را مىبرند و نه رو به سوى قبله حيوان را
ذبح مىكنند و هم چنين پايبند به رعايت ساير شرائط نيستند چگونه ممكن است در آيات
قبل چنين حيوانى صريحا تحريم شده باشد و در اين آيه حلال شمرده شود.
در اينجا چند سؤال پيش مىآيد:
نخست اينكه اگر منظور از طعام غذاهايى غير از گوشت است اينها كه قبلا حلال
بوده است، آيا قبل از نزول آيه خريدن گندم و يا حبوبات ديگر از اهل كتاب مانعى
داشته؟ در حالى كه همواره داد و ستد در ميان مسلمانان و آنها وجود داشته است؟
پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته اساسى در تفسير آيه روشن مىشود و آن اينكه
آيه در زمانى نازل شد كه اسلام بر شبه جزيره عربستان مسلط شده بود و موجوديت و
حضور خود را در سراسر شبه جزيره اثبات كرده بود، بطورى كه دشمنان اسلام از شكست
مسلمين مايوس بودند، در اينجا محدويتهايى