نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 262
نباشند حلال كرده و روى روشهاى افراطى و تفريطى خط بطلان كشيده و براى استفاده
از گوشتها شرائطى مقرر داشته است به اين ترتيب كه:
1- حيواناتى كه از گوشت آنها استفاده مىشود بايد از حيوانات علف خوار باشند،
زيرا گوشت حيوانات گوشتخوار بر اثر خوردن گوشتهاى مردار و آلوده غالبا ناسالم و
مايه انواع بيمارىها است، به خلاف چهارپايان علفخوار كه معمولا از غذاهاى سالم و
پاك استفاده ميكنند.
به علاوه همانطور كه در گذشته ذيل آيه 72 سوره بقره گفتيم هر حيوانى صفات خويش
را از طريق گوشت خود به كسانى كه از آن ميخورند منتقل ميكند، بنا بر اين تغذيه از
گوشت حيوانات درنده صفت قساوت و درندگى را در انسان تقويت مىنمايد، و نيز بهمين
دليل است كه در اسلام حيوانات جلال يعنى حيواناتى كه از نجاست تغذيه مىكنند تحريم
شده است.
2- حيواناتى كه از گوشتشان استفاده ميشود بايد مورد تنفر نبوده باشند.
3- و نيز بايد زيانى براى جسم يا روح انسان توليد نكنند.
4- حيواناتى كه در مسير شرك و بتپرستى قربانى ميشوند و مانند آنها چون از نظر
معنوى ناپاكند تحريم شدهاند.
5- يك سلسله دستورها در اسلام براى طرز ذبح حيوانات وارد شده كه هر كدام به
نوبه خود، داراى اثر بهداشتى يا اخلاقى ميباشد.
بعد از بيان احكام فوق دو جمله پرمعنى در آيه مورد بحث به چشم ميخورد نخست
ميگويد:" امروز كافران از دين شما مايوس شدند بنا بر اين از آنها نترسيد و
تنها از (مخالفت) من بترسيد".