نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 222
2- عيسى ع فرستاده خدا بود (رَسُولُ
اللَّهِ)- اين موقعيت نيز تناسبى با الوهيت او ندارد،
قابل توجه اينكه سخنان مختلف مسيح ع كه در اناجيل كنونى نيز قسمتى از آن موجود است
همگى حاكى از نبوت و رسالت او براى هدايت انسانها است، نه الوهيت و خدايى او.
3- عيسى ع" كلمه" خدا بود كه به مريم القا شد (وَ كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلى مَرْيَمَ)- در چند آيه قرآن از عيسى ع تعبير به" كلمه"
شده است و اين تعبير به خاطر آن است كه اشاره به مخلوق بودن مسيح ع كند، همانطور كه
كلمات مخلوق ما است، موجودات عالم آفرينش هم مخلوق خدا هستند، و نيز همانطور كه
كلمات اسرار درون ما را بيان مىكند و نشانهاى از صفات و روحيات ما است، مخلوقات
اين عالم نيز روشنگر صفات جمال و جلال خدايند، به همين جهت در چند مورد از آيات
قرآن به تمام مخلوقات اطلاق" كلمه" شده است (مانند آيات 109 كهف و 29
لقمان) منتها اين كلمات با هم تفاوت دارند بعضى بسيار برجسته و بعضى نسبتا ساده و
كوچكند، و عيسى ع مخصوصا از نظر آفرينش (علاوه بر مقام رسالت) برجستگى خاصى داشت
زيرا بدون پدر آفريده شد.
4- عيسى روحى است كه از طرف خدا آفريده شد (وَ رُوحٌ مِنْهُ)- اين
تعبير كه در مورد آفرينش آدم و به يك معنى آفرينش تمام بشر نيز در قرآن آمده است
اشاره به عظمت آن روحى است كه خدا آفريد و در وجود انسانها عموما و مسيح و
پيامبران خصوصا قرار داد.
گرچه بعضى خواستهاند از اين تعبير سوء استفاده كنند كه عيسى ع جزئى از خداوند
بود و تعبير" منه" را گواه بر اين پنداشتهاند، ولى ميدانيم كه"
من" در اين گونه موارد براى تبعيض نيست بلكه به اصطلاح" من" نشويه
است كه بيان سرچشمه و منشا پيدايش چيزى ميباشد.
جالب توجه اينكه در تواريخ ميخوانيم:" هارون الرشيد" طبيبى نصرانى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 222