نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 221
حق در باره خدا نگويند:
(يا أَهْلَ الْكِتابِ لا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَ لا
تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَ).
مساله" غلو" در باره پيشوايان يكى از مهمترين سرچشمههاى انحراف در
اديان آسمانى بوده است، از آنجا كه انسان علاقه به خود دارد، ميل دارد كه رهبران و
پيشوايان خويش را هم بيش از آنچه هستند بزرگ نشان دهد تا بر عظمت خود افزوده باشد-
گاهى نيز اين تصور كه غلو در باره پيشوايان، نشانه ايمان به آنان و عشق و علاقه به
آنها است سبب گام نهادن در اين ورطه هولناك مىشود" غلو" همواره يك عيب
بزرگ را همراه دارد و آن اينكه ريشه اصلى مذهب يعنى خداپرستى و توحيد را خراب
ميكند، به همين جهت اسلام در باره غلات سختگيرى شديدى كرده و در كتب"
عقائد" و" فقه" غلات از بدترين كفار معرفى شدهاند.
سپس به چند نكته كه هر كدام در حكم دليلى بر ابطال تثليث و الوهيت مسيح ع است
اشاره مىكند:
1- عيسى ع فقط فرزند مريم ع بود (إِنَّمَا
الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ).
اين تعبير (ذكر نام مادر عيسى در كنار نام او) كه در شانزده مورد از قرآن مجيد
آمده است، خاطرنشان ميسازد كه مسيح ع همچون ساير افراد انسان در رحم مادر قرار
داشت و دوران جنينى را گذراند و همانند ساير افراد بشر متولد شد، شير خورد و در
آغوش مادر پرورش يافت، يعنى تمام صفات بشرى در او بود چگونه ممكن است چنين كسى كه
مشمول و محكوم قوانين طبيعت و تغييرات جهان ماده است خداوندى ازلى و ابدى باشد-
مخصوصا كلمه انما كه در آيه مورد بحث آمده است به اين توهم نيز پاسخ مىگويد كه
اگر عيسى ع پدر نداشت مفهومش اين نيست كه فرزند خدا بود بلكه فقط فرزند مريم بود!.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 221