نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 187
نظر تضادى ببينند، ولى با توجه به آنچه در منابع اسلامى وارد شده روشن ميشود
كه مورد عفو و گذشت جاى معينى است كه از آن سوء استفاده نشود و مورد مبارزه و
كوبيدن ظلم، جاى ديگر.
توضيح اينكه عفو و گذشت مخصوص موارد قدرت و پيروزى بر دشمن و شكست نهايى او
است، يعنى در موردى كه احساس خطر جديدى از ناحيه دشمن نشود، بلكه عفو و گذشت از او
يك نوع اصلاح و تربيت در مورد او محسوب شود و او را به تجديد نظر در مسير خود
وادارد چنان كه در موارد زيادى از تاريخ اسلام به چنين افرادى برخورد مىكنيم و
حديث معروف"
اذا قدرت على عدوك فاجعل العفو عنه شكرا للقدرة عليه
". هنگامى كه بر دشمن پيروز شدى گذشت را زكاة اين پيروزى قرار ده [1] شاهدى بر اين
مدعا است.
اما در مواردى كه خطر دشمن هنوز بر طرف نگشته و احتمالا گذشت، او را جسورتر و
آمادهتر مىكند، يا اينكه عفو و گذشت يك نوع تسليم و رضايت به ظلم محسوب ميشود،
هيچگاه اسلام اجازه چنين عفوى را نميدهد و هرگز پيشوايان اسلام در چنين مواردى راه
عفو و گذشت را انتخاب نكردند.