نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 186
آيا گذشت از ستمگر موجب تقويت او نيست؟!
در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه آيا عفو و گذشت از ستمگر در حقيقت موجب امضاى
ظلم او نخواهد بود و آيا اين كار او را تشويق به ادامه ستم نمىكند؟! و آيا اين
دستور يك نوع واكنش منفى تخديرى در مظلومان ايجاد نخواهد كرد؟
پاسخ سؤال اين است كه مورد" عفو و گذشت" از مورد" احقاق حق و
مبارزه با ظالم" جدا است، به همين دليل در دستورهاى اسلامى از يك طرف
مىخوانيم نه ظلم كنيد و نه تن به ظلم دهيد (لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ) [1] و دشمن
ظالم و يا مظلوم باشيد.
(كونا للظالم خصما و للمظلوم عونا [2] با ظالمان
پيكار كنيد تا به حكم خدا گردن نهند.
(فَقاتِلُوا الَّتِي تَبْغِي حَتَّى تَفِيءَ إِلى أَمْرِ
اللَّهِ) [3] و از سوى ديگر دستور به عفو و بخشش و گذشت داده شده است
همانطور كه ميفرمايد:
(وَ أَنْ تَعْفُوا أَقْرَبُ لِلتَّقْوى) [4] (وَ لْيَعْفُوا وَ لْيَصْفَحُوا أَ لا
تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ) [5] گرچه ممكن است
بعضى از افراد كم اطلاع ميان اين دو حكم در بدو