نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 175
بر آنها بگذارند، و در صورت پيروزى كفار خوشحالند و با مصمم ساختن آنها در
كفرشان و جاسوسى به نفع آنان، مقدمات اين پيروزى را فراهم ميسازند، گاهى"
رفيق قافله" اند و گاهى" شريك دزد" و عمرى را با اين دودوزهبازى
كردن ميگذرانند!.
ولى قرآن سرانجام آنها را با يك جمله كوتاه بيان ميكند و ميگويد:
بالآخره روزى فرا ميرسد كه پردهها بالا ميرود و نقاب از چهره زشت آنان
برداشته ميشود، آرى" در روز قيامت خداوند در ميان شما قضاوت ميكند".
(فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ) و براى اينكه مومنان واقعى مرعوب آنان نشوند در پايان آيه
اضافه ميكند:" هيچگاه خداوند راهى براى پيروزى و تسلط كافران بر مسلمانان
قرار نداده است".
آيا هدف از اين جمله تنها عدم پيروزى كفار از نظر" منطق" بر افراد
با ايمان است و يا پيروزيهاى" نظامى" و مانند آن را شامل مىشود؟.
از آنجا كه كلمه" سبيل" به اصطلاح از قبيل" نكره در سياق نفى"
است و معنى عموم را ميرساند از آيه استفاده ميشود كه كافران نه تنها از نظر منطق
بلكه از نظر نظامى و سياسى و فرهنگى و اقتصادى و خلاصه از هيچ نظر بر افراد با
ايمان، چيره نخواهند شد.
و اگر پيروزى آنها را بر مسلمانان در ميدانهاى مختلف با چشم خود مىبينيم به خاطر
آن است كه بسيارى از مسلمانان مومنان واقعى نيستند و راه و رسم ايمان و وظائف و
مسئوليتها و رسالتهاى خويش را به كلى فراموش كردهاند، نه خبرى از اتحاد و اخوت
اسلامى در ميان آنان است و نه جهاد به معنى واقعى كلمه انجام ميدهند، و نه علم و
آگاهى لازم را كه اسلام آن را
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 175