نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 136
بيش نبودند و به آسانى در دست آدمى به هر شكل در مىآمدند، تمام وجودشان تاثر
و" انعطافپذيرى" و تسليم در برابر حوادث بود، و به عبارت روشنتر،
موجودهايى كه هيچگونه اراده و اختيارى از خود نداشتند و سرچشمه سود و زيان نبودند.
و اما كلمه" مريد" از نظر ريشه لغت از ماده مرد (بر وزن زرد) بمعنى
ريختن شاخ و برگ درخت است و بهمين مناسبت به نوجوانى كه هنوز مو در صورتش نروئيده
امرد گفته مىشود.
بنا بر اين شيطان مريد، يعنى شيطانى كه تمام صفات فضيلت از شاخسار وجودش فرو
ريخته و چيزى از نقاط قوت در او باقى نمانده است.
و يا از ماده مرود (بر وزن سرود) بمعنى طغيان و سركشى است يعنى معبود آنها
شيطان طغيانگر و ويرانگر است.
در حقيقت قرآن معبودهاى آنها را چنين دستهبندى كرده كه يك دسته بىاثرند و
بىخاصيت و دسته ديگر طغيانگرند و ويرانگر و كسى كه در برابر چنين معبودهايى سر
تسليم فرود مىآورد در گمراهى آشكار است!.
سپس در آيات بعد اشاره به صفات شيطان و اهداف او و عداوت خاصى كه با فرزندان
آدم دارد كرده و قسمتهاى مختلفى از برنامههاى او را شرح ميدهد و قبل از هر چيز
مىفرمايد:" خداوند او را از رحمت خويش دور ساخته" (لَعَنَهُ اللَّهُ) و در
حقيقت ريشه تمام بدبختيها و ويرانگريهاى او همين دورى از رحمت خدا است كه بر اثر
كبر و نخوت دامنش را گرفت، بديهى است چنين موجودى كه بر اثر دورى از خدا از هر
گونه خير و خوبى خالى است نمىتواند اثر مفيدى در زندگى دگران داشته باشد و ذات
نايافته از هستى بخش چگونه ممكن است هستى آفرين گردد، نه تنها مفيد نخواهد بود،
زيانبخش نيز خواهد بود.
سپس ميفرمايد: شيطان سوگند ياد كرده كه چند برنامه را اجرا مىكند:
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 136