responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 93

1- در آيه مورد بحث و در آيات فراوان ديگرى تعبير به" اعدت" (مهيا شده) يا تعبيرات ديگرى از همين ماده، گاهى در مورد بهشت و گاهى در باره دوزخ، آمده است‌ [1] از اين آيات استفاده مى‌شود كه بهشت و دوزخ هم اكنون آماده شده‌اند اگر چه بر اثر اعمال نيك و بد انسانها توسعه مى‌يابند (دقت كنيد).

2- در آيات مربوط به معراج در سوره" و النجم" مى‌خوانيم:" وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى‌ عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى‌ عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى‌":" بار ديگر پيامبر جبرئيل را نزد" سدرة المنتهى" در آنجا كه بهشت جاويدان قرار داشت مشاهده كرد، (نجم: 13 و 14 و 15)- اين تعبير گواه ديگرى بر وجود فعلى بهشت است.

3- در سوره" تكاثر" آيه 5 و 6 و 7 مى‌فرمايد" كَلَّا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقِينِ‌": اگر علم اليقين داشتيد دوزخ را مشاهده مى‌كرديد سپس به عين اليقين آن را مى‌ديديد".

در روايات مربوط به معراج و روايات ديگر نيز نشانه‌هاى روشنى بر اين مسئله ديده مى‌شود [2]

***
بهشت و دوزخ در كجا هستند؟

به‌به دنبال بحث فوق اين بحث پيش مى‌آيد كه اگر اين دو هم اكنون موجودند


[1]- به آيات توبه: 89، توبه: 100، فتح: 6، بقره: 24، آل عمران: 131، آل عمران:

133، حديد: 21 مراجعه شود.

[2]- بايد توجه داشت كه بهشت جهان ديگر كه اكنون مورد بحث است غير از بهشتى است كه آدم در آن بود و قبل از آفرينش آدم وجود داشت.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست