responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 92

است مى‌باشد).

و به اين ترتيب قرآن با صراحت مى‌گويد: وسعت بهشت همان وسعت آسمانها و زمين مى‌باشد.

در آيه 21 سوره حديد همين تعبير با تفاوت مختصرى ديده مى‌شود" سابِقُوا إِلى‌ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَ جَنَّةٍ عَرْضُها كَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ‌" در اين آيه به جاى" مسارعت" صريحا كلمه" مسابقه" ذكر شده و" سماء" به صورت مفرد با الف و لام جنس آمده كه در اينجا معنى عموم مى‌دهد، و از" كاف تشبيه" استفاده شده است، به اين معنى كه در آيه مورد بحث صريحا مى‌گويد" وسعت بهشت همان وسعت آسمانها و زمين است" ولى در آيه سوره حديد مى‌گويد:

وسعت آن مانند وسعت آسمان و زمين مى‌باشد، و هر دو تعبير يك معنى را مى‌رساند.

در پايان آيه تصريح مى‌كند كه اين بهشت، با آن عظمت، براى پرهيزگاران آماده شده است (أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ‌) اكنون اين سؤال پيش مى‌آيد كه:

اولا: آيا بهشت و دوزخ هم اكنون آفريده شده و وجود خارجى دارند يا بعدا در پرتو اعمال مردم ايجاد مى‌شوند؟.

ثانيا اگر آنها آفريده شده‌اند جاى آنها كجا است، (با توجه به اينكه قرآن مى‌گويد وسعت بهشت به اندازه آسمانها و زمين است).

***
آيا بهشت و دوزخ الان موجودند؟

اكثر دانشمندان اسلامى معتقدند كه اين دو هم اكنون وجود خارجى دارند و ظواهر آيات قرآن نيز اين نظر را تاييد مى‌كند، به عنوان نمونه:

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 3  صفحه : 92
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست