نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 86
آيه و شش آيه بعد از آن محتوى يك سلسله برنامههاى اقتصادى، اجتماعى و تربيتى
است، و پس از پايان اين نه آيه، مجددا حوادث مربوط به جنگ احد عنوان مىگردد.
اين طرز بيان ممكن است براى بعضى مايه تعجب گردد، ولى با توجه به يك اصل اساسى
حقيقت امر روشن مىشود، و آن اينكه:
قرآن يك كتاب كلاسيك نيست كه داراى فصول و ابوابى باشد و نظام تاليفى خاصى در
ميان ابواب و فصول آن در نظر گرفته شده باشد، بلكه قرآن كتابى است كه در مدت بيست
و سه سال" نجوما" (تدريجا) طبق نيازمنديهاى گوناگون تربيتى در زمانها و
اماكن مختلف نازل شده: يك روز داستان احد پيش مىآمد و برنامههاى مختلف جنگى در
ضمن آيات متعدد اعلام مىگشت، روز ديگر احساس نياز به يك مسئله اقتصادى همچون ربا
يا يك مسئله حقوقى مانند احكام ازدواج، يا يك مسئله تربيتى و اخلاقى مانند توبه،
مىشد و آيات متعددى طبق آن نازل مىگشت.
از اين سخن چنين نتيجه گرفته مىشود كه: ممكن است در بسيارى از موارد پيوند
خاصى در ميان آيات قبل و بعد نبوده باشد، و نبايد مانند بعضى از مفسران در اين
گونه موارد اصرارى در يافتن رابطه در ميان آنها داشت، نبايد خود را به- زحمت
بيندازيم و در ميان قضايايى كه خداوند اتصال و ارتباطى نخواسته با تكلف وجه
ارتباطى درست كنيم، زيرا اين كار با روح قرآن و چگونگى نزول آن در حوادث مختلف و
طبق نيازمنديهاى گوناگون در شرايط و ظروف جداگانه، سازش ندارد.
البته تمام سورهها و آيات قرآن از يك نظر بهم مربوطند و آن اينكه همگى يك
برنامه انسان سازى و تربيتى را در يك سطح عالى تعقيب مىكنند و براى ساختن يك
جامعه آباد، آگاه، امن و امان و پيشرفته از نظر مادى و معنوى نازل شدهاند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 86