نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 414
ستم نخواهد كرد (وَ لا يُظْلَمُونَ
فَتِيلًا[1] در
حقيقت فضيلت چيزى است كه خداوند آن را فضيلت بداند نه آنچه خودستايان براى خود از
روى خودخواهى قائل مىشوند و به خويش و ديگران ستم مىكنند.
گرچه روى سخن به قوم يهود و نصارى است كه براى خود امتيازات بىدليل و نادرستى
قائل بودند و خود را برگزيده ملتها معرفى مىكردند، گاهى مىگفتند:
لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلَّا أَيَّاماً مَعْدُودَةً:" آتش دوزخ جز چند روزى ما را فرا نخواهد گرفت"
(بقره- 80) و گاهى مىگفتند: نَحْنُ
أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ:" ما
فرزندان و دوستان خدائيم" (مائده- 18) ولى مفهوم آن اختصاصى به قوم و جمعيتى
ندارد بلكه تمام افراد و ملتهايى را كه به اين صفت نكوهيده گرفتارند شامل مىشود.
قرآن در سوره نجم آيه 32 صريحا خطاب به همه مسلمانان كرده، مىگويد:
سرچشمه اين كار همان عجب و غرور و خودبينى است كه تدريجا به صورت خودستايى
جلوه كرده و در مرحله نهايى سر از تكبر و برترىجويى در مىآورد.
اين عادت غلط كه با نهايت تاسف در ميان بسيارى از ملل و طبقات و افراد وجود
دارد سرچشمه قسمت مهمى از نابسامانيهاى اجتماعى، جنگها و استعمارها و تفوق طلبىها
است، تاريخ گذشته نشان مىدهد كه بعضى از ملل دنيا بر اثر همين احساس كاذب خود را
برتر از ملل ديگر مىدانستند و به همين جهت به خود حق مىدادند كه آنها را بنده و
برده خويش سازند. عربهاى جاهلى با تمام عقب افتادگى و فقر همه جانبهاى كه داشتند
خود را نژاد برتر! مىشمردند، و در ميان قبائل
[1]- فتيل در لغت به معنى رشته بسيار
باريكى است كه در شكاف هسته خرما به چشم مىخورد و كنايه از چيزهاى بسيار كوچك
است، و اصل آن از ماده" فتل" به معنى تابيدن مىباشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 414